Suomen Kissaliiton julkaiseman tilaston mukaan vuonna 2023 liittoon rekisteröitiin lähes 4000 rotukissaa, mikä on vain hieman vähemmän kuin edellisenä vuonna. Rekisteröintien kasvua tärkeämpänä Kissaliitto pitää vastuullista kasvattamista. Suosituimmat rodut ovat edelleen ragdoll (602), maine coon (433) ja pyhä birma (328). Järjestys säilyi muuttumattomana edelliseen vuoteen verrattuna. Neljänneksi hyppäsi brittiläinen lyhytkarva (244) – ainoana lyhytkarvarotuna – ja viidenneksi sijoittui siperiankissa (215).

Suomen Kissaliittoon rekisteröityjen kissojen määrä vuonna 2023 oli 3953, laskua edelliseen vuoteen verrattuna oli vain 171 kissaa. Vaihtelua suosituimpien rotujen kissamäärissä on vuosittain. Sinisilmäinen naamiovärinen ragdoll sekä uljas ja kookas maine coon säilyttivät sijoituksensa, vaikka kummassakin rodussa rekisteröintien määrä laski joillakin kymmenillä kissoilla. Pyhän birman, joka myös on sinisilmäinen ja naamiovärinen rotu, määrä pysyi lähes muuttumattomana edelliseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2023 suurimman kasvuharppauksen kymmenen kärjen kissoissa teki pyöreämuotoinen ja nallekarhumainen brittiläinen lyhytkarva yli 50 kissalla. Viidenneksi sijoittuneen muhkeaturkkisen siperiankissan rekisteröintimäärä kasvoi kymmenellä kissalla edellisestä vuodesta.

Suosituimmat kissarodut vuonna 2023 (suluissa määrät vuonna 2022)

1.

10.

Norjalainen metsäkissa

148 (193)

Vastuullinen kasvattaminen edellytys kissan hyvinvoinnille

”Määrällistä kasvua tärkeämpänä pidän rotukissojen vastuullista kasvattamista, mikä olikin Suomen Kissaliiton teemana vuonna 2023. Vastuulliseen kasvattamiseen kuuluu ennen kaikkea sekä kasvatuskissojen että niiden pentujen terveyden ja hyvinvoinnin painottaminen. Kissaliitossa halutaan panostaa kasvattajien osaamiseen ja vastuullisuuteen esimerkiksi jatkuvasti kehitettävien kasvattajakurssien avulla. Ison työn ovat tehneet myös rotuyhdistykset, joissa on tehty jo useammalle rodulle Kasvatuksen tavoiteohjelmat kasvattajien tueksi”, sanoo Suomen Kissaliiton puheenjohtaja Riikka Turpeinen.

Rotukissojen hankkimisen helpottamiseksi vastuullisilta kasvattajilta Kissaliitto julkaisi viime vuonna myös Hanki kissa -sivuston. Sivustolle on koottu paljon hyödyllistä tietoa eri kissaroduista, kissan lajityypillisistä tarpeista, ruokinnasta ja terveysasioista kissan hankintaa suunnitteleville sekä jo kissan omistaville. Kissaliittoon kuuluvat kasvattajat voivat ilmoittaa myytävänä olevista pennuista Hanki kissa -sivustolla.

Vuoden 2024 teemana yhteistyö

Vuoden 2024 alusta voimaan tuli uusi eläinten hyvinvointilaki. Laki saa vielä tulevaisuudessa täsmennyksiä muun muassa lemmikkien kasvatukseen liittyen asetusten muodossa. Suomen Kissaliitto haluaa vaikuttaa tuleviin asetuskirjauksiin, jotta myös suomalaisten rotukissakasvattajien näkemykset tulevat huomioiduiksi.

”Hyvien tulosten aikaansaaminen missä tahansa hankkeessa vaatii yhteistyötä. Kissaliitto onkin valinnut yhteistyön vuoden 2024 teemaksi”, Turpeinen kertoo.

Turpeinen pitääkin yhteistyötä Kissaliiton oman organisaation, jäsenyhdistysten ja viranomaisten kanssa ainoana oikeana tapana edetä kissojen hyvinvoinnin ja arvostuksen lisäämiseksi.

Suomen Kissaliiton tilastot: https://www.kissaliitto.fi/kasvatus/rekisterointi/tilastot

Kuvamateriaali:
Top 3 rotujen kuvat (ragdoll, maine coon ja pyhä birma)

Kuvaaja: Ludmila Pankova, Tessa.lv – oikeus kuvien käyttöön vain Kissaliiton tiedotteeseen perustuvan artikkelin yhteydessä.

Lisätiedot:

Riikka Turpeinen, puheenjohtaja