Suomen Kissaliitto haluaa muistuttaa kissanostajia, että rotukissalla on aina sukutaulu. Kissan tunnistusmerkintä mikrosirulla ja sen rekisteröiminen sirurekisteriin ei tee kissasta rotukissaa.

On tärkeää erottaa toisistaan rotukissan rekisteröinti kantakirjaan ja kissan mikrosirun rekisteröinti sirurekisteriin. Nämä sekoitetaan usein keskenään, siksi on hyvä muistaa, että rotukissalla on aina rekisterikirja, jossa on sukutaulu. Sukutaulussa näkyvät kissan tunnistetiedot, vanhemmat ja esivanhemmat useaan sukupolveen asti sekä pakollisten rotukohtaisten geenitestien tulokset. Kissan mikrosirun rekisteröinti tarkoittaa vain tunnistetiedon rekisteröintiä sirurekisteriin.

Rotukissan aitous on helppo tarkistaa. Jokaisen Suomen Kissaliittoon rekisteröidyn rotukissan sukutaulu löytyy julkisesta Omakissa-järjestelmästä, josta kuka tahansa voi tarkastella kissan tietoja. Omakissassa julkisia ovat myös kissojen terveystiedot, joita sukutaulun avulla voi tutkia pitkälle kissan sukulinjoissa.

Rekisteröinti-termillä voidaan ikävimmillään jopa huijata. Erilaisilla netin myyntialustoilla myydään myös pentutehtaiden tuottamia kissanpentuja rotukissoina ja kerrotaan niiden olevan rekisteröityjä. Myöhemmin paljastuu, että ainoastaan kissan mikrosirunumero on rekisteröity esimerkiksi Omakissan sirurekisteriin. Kyseessä on silloin pelkkä mikrosirun rekisteröiminen.

”Jos rotukissaa ollaan ostamassa jonkin muun myyntikanavan kautta kuin Hanki kissa -sivuston, rotukissayhdistysten tai rotuyhdistysten pentuvälityksestä, ostajan on syytä olla tarkkana ja varmistua kissan taustoista, ja siitä että pentu todella on rotukissa. Jokainen meistä on luultavasti törmännyt tapauksiin, jossa kissan myyjä on väittänyt pennun olevan rotukissa, vaikka pennulla ei ole rekisterikirjaa. Tällainen kissa ei ole rotukissa, eikä sitä saa sellaisena kaupata. Kasvattajalla ei ole yhtään hyvää syytä jättää pentua rekisteröimättä, eikä pennun uusi omistaja voi pentua Kissaliiton kantakirjaan enää rekisteröidä”, Suomen Kissaliiton puheenjohtaja Riikka Turpeinen kertoo.

Jotta Kissaliiton alaisuudessa toimiva kasvattaja saa rotukissanpennuilleen rekisterikirjat, on kasvattajan noudatettava Suomen Kissaliiton sääntöjä ja sopimuksia. Tällöin luovutusikäisillä pennuilla on sukutaulut niin kuin niiden vanhemmillakin. Eläinlääkärin tarkastamat ja terveeksi todetut pennut luovutetaan aikaisintaan 14-viikkoisina, asianmukaisesti rokotettuina ja tunnistusmerkittyinä mikrosirulla.

Jos rotukissa on ostettu ulkomailta tai jonkun muun Suomessa toimivan kattojärjestön alaiselta kasvattajalta, kissa voidaan rekisteröidä Suomen Kissaliittoon alkuperäisen rekisterikirjan ja muiden tarvittavien asiakirjojen avulla.

Mikrosiru jokaiselle kissalle

Kissan sirutuksen tarkoituksena on varmistaa, että kissa voidaan yksilöidä ja tunnistaa tarpeen vaatiessa, esimerkiksi jos se katoaa ja löytyy myöhemmin. Kissan mikrosiru voidaan rekisteröidä useassa eri palvelussa, muun muassa Omakissa-järjestelmässä.

Siruttaminen on tärkeää, olipa kyseessä rotu- tai kotikissa. Kissaliitto ajaa voimakkaasti lakimuutosta, joka jatkossa velvoittaa omistajat siruttamaan jokaisen kissan. Kissaliiton Omakissa-järjestelmän mikrosirurekisteriin kotikissojen sirutiedot voi lisätä ilmaiseksi.

Lisätiedot:

Riikka Turpeinen, puheenjohtaja