Yleiset

Miten voin liittyä jäseneksi Kissaliittoon?

• Kissaliitolla ei ole henkilöjäseniä, vaan sen jäseniä ovat rotukissayhdistykset (jäsenyhdistykset). Voit liittyä rotukissayhdistykseen suoraan Omakissan kautta tai maksamalla jäsenmaksun valitsemasi jäsenyhdistyksen ohjeiden mukaisesti. Jäsenyhdistykset löytyvät liiton kotisivuilta.

Voinko liittyä TICA:n lisäksi Kissaliittoon ja miten se tapahtuu?

• Voit liittyä Kissaliiton jäsenyhdistyksen jäseneksi normaaliin tapaan. Mikäli kasvatat kissoja, on jokainen pentue rekisteröitävä ensiksi Suomen Kissaliittoon. Kasvatusta varten tarvitset kasvattajanimen.

Miten saan Omakissatunnukset?

• Jos sähköpostiosoitteesi on Omakissassa, saat salasanan klikkaamalla Omakissan etusivulla unohtuiko salasana linkkiä. Jos haluat tunnukset ilman Kissaliiton jäsenyyttä ohjeet löytyvät täältä.

Miten voin päivittää osoitetietoni?

• Jos sinulla on Omakissa tunnukset voit päivittää tietosi palveluun itse, josta tieto menee myös jäsenyhdistykseesi. Mikäli et käytä Omakissaa, mutta olet Kissaliiton jäsenyhdistyksen jäsen, tehdään osoitteenmuutos oman jäsenyhdistyksen kautta, muussa tapauksessa tiedon päivittää toimisto osoitteessa toimisto@kissaliitto.fi

Maatiaiskissamme on vaihtanut kotia ja sitä mukaa myös omistajaa. Haluaisin nyt, että kissan uusi omistaja olisi kissan sirunumeron omistajana rekisterissänne. Miten tässä pitää toimia?

Mistä tiedän, onko kissani rekisteröity Kissaliittoon?

• Voit tarkistaa täältä onko kissasi rekisteröity Kissaliittoon.
    Voit etsiä kissaasi sen mikrosirunumerolla. Kotikissojen kohdalla muista ruksia kohta ”Hae myös passiiviset”. Mikäli kissasi on rekisteröity rotukissa, löydät järjestelmästä myös kissasi sukupuun.

Onko mahdollista tilata lisää Kissaliiton kissan tunnistuslomakkeita (mikrosiru)?

• Kaavakkeita voi tulostaa lomakkeet sivulta (muut lomakkeet). Lomake on tarkoitettu sekä rotu- että kotikissoille.

Epäilen että lähipiirissäni kohdellaan kissoja kaltoin, mitä teen?

• Jokaisella ihmisellä on lakisääteinen velvollisuus huolehtia eläinsuojelun toteutumisesta. Eläinsuojeluongelmista tulee ilmoittaa eläinsuojeluviranomaiselle tai SEYn eläinsuojeluneuvojalle. Eläinsuojeluviranomaisia ovat kunnaneläinlääkärit, valvontaeläinlääkärit ja läänineläinlääkärit sekä poliisi. Jos näet tai kuulet eläimestä, joka tarvitsee apua aivan välittömästi, on syytä olla yhteydessä poliisiin ja eläinsuojeluviranomaisena toimivaan virkaeläinlääkäriin. Lisätietoja täällä.

Kissan kasvatus ja rekisteröinti

Mitä käytännössä tarkoittaa pennun rekisteröinti?

• Suomen Kissaliitto rekisteröi rekisteröintiehdot täyttävät rotukissat omaan rekisteriinsä. Rekisteröinnin voi tehdä vain Suomen Kissaliiton kasvattajanimisopimuksen allekirjoittanut kasvattaja. Rekisteröinti ja rekisterikirja maksaa kasvattajalle 30 euroa/pentu. Kasvatus- ja rekisteröintisääntöihin voit tutustua täällä.

Ostin kissanpennun, ja myyjä sanoi, että voin rekisteröidä sen itse Kissaliittoon, miten toimin?

• Suomen Kissaliittoon voivat rotukissan pentuja rekisteröidä vain Kissaliittoon rekisteröidyt kasvattajat. Rotukissan pennun luovutuksen jälkeinen rekisteröinti ei ole mahdollista. Mikrosirurekisteriin voi rekisteröidä myös rekisteröimättömän kissan sirutiedon lähettämällä sirutodistuksen kopion osoitteeseen mikrosirut@kissaliitto.fi

Ostin kissanpennun, mutta myyjä ei ole sitä lupauksistaan huolimatta rekisteröinyt, mitä teen?

• Kissaliitto tai sen alaiset toimikunnat eivät voi ottaa kantaa sopimusriitoihin. Kirjalliset sopimukset turvaavat kumpaakin osapuolta ja helpottavat ristiriitatilanteissa. Mikäli toisen osapuolen toiminta tilanteessa täyttää petoksen tunnusmerkit, on otettava yhteyttä poliisiin.

Haluan kasvattaa kissoja, mistä lähden liikkeelle?

• Kaikkien Kissaliiton kasvattajien täytyy olla jäseniä jossain jäsenyhdistyksessä ja suorittaa Suomen Kissaliiton kasvattajan peruskurssi. Sen jälkeen voit anoa kasvattajanimeä FIFeltä lähettämällä kasvattajanimianomuksen liitteineen Kissaliiton toimistolle.

Epäilen kasvattajan rikkoneen Kissaliiton sääntöjä, mitä teen?

• Mikäli kasvatustoiminnan jokin osapuoli on rikkonut Kissaliiton sääntöjä kasvatustoiminnassa, voit laittaa ilmoituksen oman rotukissayhdistyksesi kautta. Nimettömiä ilmoituksia ei käsitellä. Voit tarkistaa säännöt täältä. Huomaathan, että Kissaliitto tai sen alaiset toimikunnat eivät voi ottaa kantaa sopimusriitoihin.

Milloin järjestetään seuraava kasvattajakurssi?

• Kasvattajakursseja järjestävät Kissaliiton jäsenyhdistykset ja Kissaliitto järjestää sähköisiä kursseja. Seuraavat kasvattajakurssit löydät täältä.

Mitä kaikkia testejä pitää tehdä kissalle ennen astutusta?

• Pakolliset testit löytyvät kasvatus- ja rekisteröintisääntöjen kohdasta 6
    Lisäksi Kissaliitto suosittelee kissojen testaamista FELV, FIV, veriryhmän sekä sienen varalta.
    Muistathan, että kaikki pakolliset testitulokset tulee olla valmiina ennen astutusta, ei ennen rekisteröintiä.

Paljonko astutusmaksu on?

• Astutusmaksut ovat kasvattajien välisiä sopimusasioita, yleistä hintatasoa ei ole määritelty. Voit kysyä rodussasi esiintyvistä astutusmaksuista esimerkiksi rotuyhdistykseltä.

Voinko laittaa siitosurossopimuksen sähköpostitse tai pitääkö se postittaa?

• Kaikki muut asiakirjat, paitsi tuontikissan alkuperäisen rekisterikirjan ja mahdollisen transferin voi laittaa sähköpostitse osoitteeseen toimisto@kissaliitto.fi

Voinko ilmoittaa kasvattini omistajanvaihdoksen sähköpostitse?

Kissani on rekisteröity väärän värisenä. Miten saan kissalleni rekisterikirjaan oikean värin?

• Kissan omistaja tai sen kasvattaja voi muuttaa alle 10 kuukauden ikäisen kissan värin ilman näyttelyssä tehtyä värintarkistusta tai DNA-testiä. Muutospyynnön voi tehdä Omakissassa:
    Tai paperilomakkeella:
    Alkuperäinen rekisterikirja postitetaan Kissaliiton toimistolle muutosta varten. Muutos maksaa 11 euroa ja maksutiedot löytyvät liiton kotisivuilta etusivun alareunasta

Kauanko pentueen rekisteröinnissä kestää tällä hetkellä?

• Omakissan kautta tehdyssä rekisteröinnissä kestää tällä hetkellä maksupäivästä lähtien noin 14 päivää, mikäli pentueen kaikki dokumentit ovat kunnossa. Paperisena toimitetuissa rekisteröinneissä kestää noin 28 päivää.

Kauanko tuontikissan rekisteröinnissä kestää tällä hetkellä?

• Tuontikissan rekisteröinti kestää noin 4 viikkoa. Mikäli kaikki tarvittavia liitteitä ei ole toimitettu asianmukaisesti Kissaliiton toimistolle hakemuksen yhteydessä, pidentää tämä valitettavasti rekisteröimisprosessin kestoa. Epäselvissä tapauksissa rekisteröintipäätös tehdään Rotutoimikunnan (RTK) kokouksessa, kokousajat voi tarkistaa täältä

Kissani nimen perässä on kolme tähteä (***), mitä se tarkoittaa?

• Kissasi rekisteröinti on kesken, tähdet auttavat tunnistamaan tällaiset kissat esimerkiksi näyttelydatasta.

Haluaisin rekisteröidä Ruotsista tuomani kissan Kissaliittoon ja osallistua sen kanssa näyttelyyn. Mitä teen?

• Tuontikissan rekisteröintihakemus löytyy täältä.

Lomakkeesta löytyy täyttöohjeet ja siihen on listattu tarvittavat liitteet. Kissa voi osallistua näyttelyyn, kun kaikki sen rekisteröintiin tarvittavat paperit ovat toimistolla kaksi viikkoa ennen näyttelyä. Jos haluat ilmoittaa kissan näyttelyyn ennen kuin se näkyy Omakissassa omien kissojesi joukossa, hoituu ilmoittautuminen paperilomakkeella, joka lähetetään näyttelyn järjestävälle yhdistykselle. Paperinen näyttelyilmoittautumislomake löytyy täältä.

Haluaisin astuttaa kissani CFA:han rekisteröidyllä uroksella. Mitä papereita tarvitaan?

• Tarvittavat paperit kerrotaan RTK:n tiedotteessa täällä.

Koitin rekisteröidä pentuetta Omakissan kautta, mutta sain virheilmoituksen, että yhden tai useamman omistajan jäsenyyttä ei voida vahvistaa?

• Jos rekisteröinti ei onnistu Omakissan kautta on se tehtävä paperisella astutustodistuksella. Allekirjoitetun astutustodistuksen ja maksukuitin voi lähettää toimistolle skannattuna.

Kissanäyttelyt

Minulla on rotukissa, miten sen kanssa pääsee kissanäyttelyyn?

• Mikäli kissasi on Suomen Kissaliittoon rekisteröity rotukissa, tulee sinulla olla Suomen Kissaliittoon kuuluvan rotukissayhdistyksen voimassaoleva jäsenyys. Näyttelyihin ilmoitetaan kissa Omakissa-järjestelmän kautta. Voit pyytää apua myös omalta rotukissayhdistykseltäsi tai näyttelyn järjestävältä yhdistykseltä.

Minulla on kotonani kotikissa, jonka haluaisin viedä näyttelyyn. Miten se onnistuu?

• Kissan omistajan tulee kuulua johonkin Kissaliiton alaiseen rotukissayhdistykseen. Lista yhdistyksistä löytyy täältä. Mikrosirutodistuksen voit laittaa osoitteeseen mikrosirut@kissaliitto.fi ja kissa lisätään Omakissaan. Kissa tulee olla leikattu ja sillä täytyy olla mikrosiru. Tulevat näyttelyt löytyvät Omakissan näyttelyt –välilehdeltä, tai täältä.
    Voit myös pyytää apuja omasta yhdistyksestäsi.

Pitääkö minun tehdä erikoistitteli (JW, DVM, DSM, DM) ilmoitus postitse tai tuleeko se automaattisesti Omakissaan?

• Erillistä hakemusta ei tarvitse lähettää, jos Omakissaan ilmestyy vahvistamaton titteli, kun kaikki tulokset ovat Jos jälkeläisissä on ulkomaisomisteisia kissoja, niin tulokset tulee ilmoittaa erikseen.

Olisin kiinnostunut norjalaisista metsäkissoista ja turkkilaisista vaneista, mistä saan tietoa niistä ja voiko niitä nähdä jossain?

• Kaikki rotuyhdistykset löytyvät Kissaliiton kotisivuilta ja kissanäyttelyt ovat listattuina täällä.

Yritin ilmoittaa kasvattamaani pentua näyttelyyn, mutta se ei onnistunut koska pennun mikrosirua ei ole Omakissassa. Näyttelyn ilmoittautuminen loppuu ihan pian, jääkö meiltä nyt näyttely väliin?

• Voit lisätä pennulle sirun Omakissaan muutospyyntöjen kautta, jonka jälkeen voit ilmoittaa pennun näyttelyyn saman tien.

Epäilen, että kissanäyttelyssä on rikottu sääntöjä, mitä teen?

• Mahdollinen protesti sääntörikkomuksista on jätettävä näyttelyn johdolle kirjallisena näyttelypaikalla. Jokaisesta käsittelyyn tulevasta protestista peritään syyskokouksen vuosittain määräämä käsittelykulu näyttelyn järjestävälle yhdistykselle. Kaikkien aiheellisten protestien käsittelykulu palautetaan asiaomaiselle. Protestin käsittelee näyttelyn jury. Voit tarkistaa näyttelysäännöt täältä.
  • Mikäli havaitset sääntörikkomuksen näyttelyn jälkeen, voi valituksen tehdä näyttelytoimikunnan sihteerille ntksihteeri@kissaliitto.fi. Kirjaa kuka on rikkonut sääntöjä, miten, koska ja minkä kissan kohdalla. Ilmoituksia ei käsitellä nimettömiltä ilmoittajilta.