Tuontikissan rekisteröinti ja näyttelyyn ilmoittaminen

Tuontikissan rekisteröinti

• Tuontikissalla tarkoitetaan kissaa, joka on ensirekisteröity muualle kuin Suomen Kissaliittoon riippumatta siitä, missä kissa on syntynyt. Suomessa syntyneiden kissojen tuontipäivä on sama kuin luovutuspäivä.
  • Jos kissa ei ole jo Omakissassa, sen rekisteröinti suositellaan aloittamaan Omakissassa: https://omakissatuki.kissaliitto.fi/tuontikissan-rekisterointi/
  • Jos tuontikissan alkuperäinen sukutaulu on paperinen, se postitetaan Kissaliiton toimistolle.
  • Jos tuontikissan alkuperäinen sukutaulu on sähköinen (CFA, TICA, ASFE, FFB), se liitetään Omakissaan.
  • Niiden FIFe-yhdistysten, joilla on julkinen virallinen rekisteritietokanta (SVERAK, NRR, FD, FPL), ensirekisteröimien kissojen sukutauluista riittää Omakissaan liitetty hyvälaatuinen skannaus sukutaulun kaikista rekisteröintiin tarvittavista sivuista. Jos liitteistä ei saa selvää rotukirjaaja pyytää paremmat skannaukset tai alkuperäisen sukutaulun.
  • Transfer tai omistajatodistus tarvitaan FIFen ulkopuolisilta kissoilta, joiden alkuperäisessä rekisterikirjassa ei lue uuden omistajan tietoja. LOOFiin rekisteröityjen kissojen omistajatodistuksena voidaan käyttää ICAD-todistusta. Sähköisen transferin voi toimittaa sähköisenä, paperinen toimitetaan paperisena.
  • Kaikilla tuontikissoilla pitää olla todistus mikrosirutuksesta. Sukutauluun tulostettu sirunumero on riittävä. Jos sirutodistuksena toimii EU-passi, älä postita alkuperäistä passia Kissaliiton toimistolle. Ota kuvat tai kopiot kaikista sirutukseen liittyvistä sivuista (kissan tiedot, sirun tiedot ja siruttajan tiedot) niin, että sivut näkyvät kokonaan.
  • Omakissasta jo löytyvien kissojen tuontirekisteröintiä ei voi aloittaa Omakissassa. Jos tällaiselle kissalle pitää toimittaa alkuperäinen sukutaulu, sen mukaan liitetään tuontikissan rekisteröintianomus ja muut tarvittavat liitteet. Jos sähköinen sukutaulu riittää, sen ja liitteet voi lähettää rotukirjaajalle sähköpostitse.

Tuontikissan ilmoittaminen näyttelyyn

• Tuontikissan voi ilmoittaa näyttelyyn, kun kissan riittävät tiedot löytyvät rekisteritietokannasta.
  • Tuontikissa voi osallistua näyttelyyn, kun Kissaliittoon on toimitettu kaikki rekisteröintiin liittyvät tiedot ja rekisteröintimaksu on maksettu. Jos rekisteröintiin liittyviä tietoja ei ole toimitettu Kissaliittoon ennen näyttelyä, jos kissan rekisteröintiä Kissaliitossa ei suoriteta loppuun tai jos kissa on näyttelyssä sääntöjen vastaisesti, kissan näyttelytulokset voidaan mitätöidä.