Kissanäyttely

Rotukissayhdistyksen jäsenyys on edellytys Kissaliiton alaiseen toimintaan osallistumiseen (kasvatus, näyttelyt ym), rotuyhdistyksen jäsenyys ei riitä, mutta on hyvä lisäapu kissaharrastustoiminnassa.

NÄYTTELYIDEN TARKOITUS on levittää tietoutta eri roduista sekä valistaa kissan paremmasta hoitamisesta ja kohtelusta ns. suurta yleisöä. Kasvattajille tarjoutuu mahdollisuus vertailla kasvatustyönsä tuloksia. Kissaharrastajalla/näytteilleasettajalla on mahdollisuus rehtiin kilpailuun, kontaktien luomiseen ja mukavaan yhdessäoloon muiden samanhenkisten kanssa. Muistaa sopii että kissat itse eivät tuloksistaan piittaa, vaikka monet esiintymistä näyttelyissä rakastavatkin.

Näyttelytyypit

Kansainvälinen näyttely voi olla:

• 1- tai 2-päiväinen (osallistuva kissa on paikalla yhden tai kaksi päivää) tai ns. jaettu näyttely, jolloin osallistuva kissa on paikalla sinä päivänä, jolloin ko. kategoria arvostellaan.
  • tuplasertinäyttely, jolloin samana päivänä järjestetään kaksi erillistä näyttelyä.
  • drive-in näyttely, jossa kissa on näyttelypaikalla vain oman arvostelun ajan

Kansainvälisessä näyttelyssä arvostellaan FIFé-luokat 1-14 sekä mahdollisesti kansallisia lisäluokkia (13 d, 15, 16 ja 17). Kansallinen näyttely voi olla 1- tai 2-päiväinen, siellä arvostellaan luokat 9-14 + mahdolliset kansalliset lisäluokat.

Esittelynäyttely on yksipäiväinen ja sen tarkoituksena esitellä yleisölle eri rotuja, joten virallista arvostelua siellä ei järjestetä. Osallistuminen esittelynäyttelyyn on näytteilleasettajille yleensä ilmaista.

Yleisö

Yleisö on tervetullut kaikkiin Kissaliiton alaisiin näyttelyihin. Näyttelyt ovat erinomainen paikka tutustua erilaisiin kissarotuihin, kasvattajiin ja rotukissaharrastukseen. Järjestävät yhdistykset ilmoittavat sivuillaan näyttelyiden aukioloajoista ja pääsymaksuista.  Näyttelyissä kissoihin koskeminen on ehdottomasti kiellettyä ilman sen omistajan lupaa.

Kategoriat

Kategoriat merkitään roomalaisilla numeroilla 1, 2, 3 ja 4. Kotikissat arvostellaan erikseen luokassa 14. Nei eivät kuulu mihinkään neljästä kategoriasta. Hyväksytyt rodut kategorioittain löytyvät täältä: ( https://www.kissaliitto.fi/kissarodut).

Näyttelyluokat

1 – SUPREME CHAMPION kissoille, jotka ovat luokassa 3 saaneet yhdeksän CACS-sertifikaattia vähintään kolmesssa eri maassa vähintään kolmelta eri tuomarilta TAI yksitoista CACS-sertifikaattia vähintään kahdessa eri maassa vähintään kuudelta eri tuomarilta.

2 – SUPREME PREMIOR kissoille, jotka ovat luokassa 4 saaneet yhdeksän CAPS-sertifikaattia vähintään kolmessa eri maassa vähintään kolmelta eri tuomarilta TAI yksitoista CAPS-sertifikaattia vähintään kahdessa eri maassa vähintään kuudelta eri tuomarilta.

3 – GRAND INTERNATIONAL CHAMPION kissoille, jotka ovat luokassa 5 saaneet kuusi CAGCIB-sertifikaattia vähintään kolmessa eri maassa vähintään neljältä eri tuomarilta TAI kahdeksan CAGCIB-sertifikaattia vähintään kahdessa eri maassa vähintään kolmelta eri tuomarilta.

4 – GRAND INTERNATIONAL PREMIOR kissoille, jotka ovat luokassa 6 saaneet kuusi CAGPIB-sertifikaattia vähintään kolmessa eri massa vähintään neljältä eri tuomarilta TAI kahdeksan CAGPIB-sertifikaattia vähintään kahdessa eri maassa vähintään kolmelta eri tuomarilta.

5 – INTERNATIONAL CHAMPION kissoille, jotka ovat luokassa 7 saaneet kolme CACIB-sertifikaattia vähintään kahdessa eri maassa kolmelta eri tuomarilta.

6 – INTERNATIONAL PREMIOR kissoille, jotka ovat luokassa 8 saaneet kolme CAPIB-sertifikaattia vähintään kahdessa eri maassa kolmelta eri tuomarilta.

7 – CHAMPION kissoille, jotka ovat luokassa 9 saaneet kolme CAC-sertifikaattia kolmelta eri tuomarilta.

8 – PREMIOR kissoille, jotka ovat luokassa 10 saaneet kolme CAP-sertifikaattia kolmelta eri tuomarilta.

9 – AVOIN yli 10 kk:n iköisille kissoille.

10 – KASTRAATTI yli 10 kk:n ikäisille kastroiduille tai steriloiduille kissoille.

11 – NUORET 7-10 kk:n ikäisille kissoille, jotka ovat täyttäneet 7 kk, mutta eivät 10 kuukautta.

12 – PENNUT 4-7 kk:n ikäisille kissoille, jotka ovat täyttäneet 4 kk, mutta eivät 7 kuukautta.

13a – NOVIISI rekisteriin pyrkiville yli 10 kk:n ikäisille eurooppalaisille tai manxeille.

13b – TARKISTUS tarkoitettu rekisteröityjen kissojen rodun hyväksymiseen / vaihtamiseen.

13c – MÄÄRITTELY tarkoitettu kissan värin/kuvion tarkistukseen

14 – KOTIKISSA rekisteröimättömille kissoille.

15 – SIITOSLUOKASSA lasketaan kolmen korkeimman pistearvon saaneen jälkeläisten keskiarvo pistelaskentataulukon mukaan ja tulos julkaistaan kahden desimaalin tarkkuudella.

16 – KASVATTAJALUOKASSA lasketaan viiden korkeimman pistearvon saaneen jälkeläisten keskiarvo pistelaskentataulukon mukaan ja tulos julkaistaan kahden desimaalin tarkkuudella.

17 – VETERAANI yli 7-vuotiaille kissoille. Veteraanit arvostellaan kategorioittain, lisäksi kotikissavateraanit (kansallinen luokka).

Arvostelu

Kissat käyvät läpi näyttelyssä kaksi erillistä arvostelua. Laatuarvostelussa kissa arvostellaan vertaamalla sitä kansainväliseen FIFén rotustandardiin ja vertailuarvostelussa kissoja verrataan keskenään. Luokka-arvostelussa kissat voivat saada seuraavia sertifikaatteja/arvostelutuloksia:

KM
Kunniamaininta annetaan kaikille kissoille luokissa 1&2

CACS
Kansainvälinen Supreme Champion-sertifikaatti luokan 3 voittajalle, vähintään 97 pistettä (max 100).

CAPS
Kansainvälinen Supreme Premior-sertifikaatti luokan 4 voittajalle, väh. 97 pist.

CAGCIB
Kansainvälinen Grand Champion-sertifikaatti luokan 5 voittajalle, väh. 96 pist.

CAGPIB
Kansainvälinen Grand Premior-sertifikaatti luokan 6 voittajalle, väh. 96 pist.

CACIB
Kansainvälinen Champion-sertifikaatti luokan 7 voittajalle, väh. 95 pist.

CAPIB Kansainvälinen Premior-sertifikaatti luokan 8 voittajalle, väh. 95 pist.

CAC
Champion-sertifikaatti luokan 9 voittajalle, väh. 93 pist.

CAP
Premior-sertifikaatti luokan 10 voittajalle, väh. 93 pist.

EX
Excellent-arvostelu kissalle, väh.88 pist. luokissa 3-12

OH tai VG
Oikein hyvä/very good-arvostelu kissalle, väh.76 pist. luokissa 3-12

H tai G
Hyvä/good-arvostelu kissalle, väh. 61 pist. luokissa 3-12

Luokissa 11 ja 12 ei jaeta serttiä, vaan korkein arvostelu on EX1.

Vertailuarvostelussa kissa voi saavuttaa seuraavia tuloksia:

VP tai BIV (Best in Variety)
Värin paras, vähintään 95 pistettä

TP tai NOM (Nominated)
Tuomarin paras, vähintään 97 pistettä

KP tai BIS (Best in show)
Kategorian paras

Noviisiluokkaan osallistunut kissa rekisteröidään, mikäli se on saanut EX-arvostelun kahdelta tuomarilta.