Lempeä jättiläinen Maine coon nousi Suomen suosituimmaksi kissaroduksi – tänä vuonna juhlitaan kissan vuotta!

Kissaliiton kokonaisrekisteröinnit kasvoivat ja tänä vuonna juhlitaan rotukissatoiminnan 60 vuotista taivalta Suomessa kiinnittämällä huomio kissan hyvinvointiin jo pennusta lähtien.

Suomen Kissaliiton rekisteriin rekisteröitiin 4131 rotukissaa vuonna 2019. Kokonaisrekisteröintimäärä nousi edellisvuoteen verrattuna, vuonna 2018 rekisteröitiin 3883 kissaa.

Suosituimmaksi roduksi nousi tällä kertaa lempeäksi jättiläiseksi kuvattu Maine coon -rotu, joka sysäsi aiemmin ykköspaikkaa 16 vuotta hallussaan pitäneen ragdoll -rodun pykälää alemmaksi.

Maine coon -kissat ovat alun perin lähtöisin Yhdysvalloista ja se on maailman suurin kissarotu. Rodun yksilöiden koko voi vaihdella, mutta Maine coon -uros voi painaa jopa yli 10 kiloa.

Viime vuonna Maine cooneja rekisteröitiin Suomen Kissaliiton rekisteriin 595 kappaletta.

Suomeen rekisteröitiin viime vuonna myös ensimmäinen Suomessa syntynyt kiharakarvainen LaPerm-pentue.

Top10-rekisteröintitilastot löydät tiedotteen lopusta.

Pennun hyvinvointi edelle: Luovutusikä nousi 14 viikkoon

Suomen Kissaliitto nosti Kissaliittoon rekisteröityjen pentujen alimman mahdollisen luovutusiän 14 viikkoon aiemmasta 12 viikosta. Päätös hyväksyttiin liiton ylimmässä päättävässä elimessä liittokokouksessa yksimielisesti.

Uusi sääntö koskee 1.1.2020 ja jälkeen syntyneitä pentuja. Korkeammalla luovutusiällä pyritään ehkäisemään kissojen käytöshäiriöitä ja antamaan pennulle hyvä elämä jo alusta alkaen.

Uuteen sääntöön vaikuttivat muun muassa Helsingin Yliopiston tutkimustulokset, jotka tukevat myöhäisemmän luovutusiän ehkäisevän käytöshäiriöitä vanhemmalla iällä.

Luovutusiän nostosta ovat uutisoineet jo muun muassa Yle ja MTV.

Kissaliitto päätti myös laskea rekisteröinnin hintaa taistelussa pentutehtailua vastaan, ja tällä hetkellä kissanpennun rekisterikirja Suomen Kissaliittoon maksaa vain 30 euroa. Rekisteröinnin voi tehdä vain kissanpennun kasvattaja ja kaikki Suomeen rekisteröidyt kissat löytyvät julkisesta Omakissa-rekisteristä: http://kissat.kissaliitto.fi/kissat

Rotukissatoiminta Suomessa 60 vuotta

Vuonna 2020 Suomen Kissaliiton teemavuosi on Rotukissatoiminta Suomessa 60 vuotta. Suomen rotukissayhdistys (SUROK), joka toimi Suomen Kissaliiton edeltäjänä, perustettiin vuonna 1960. Yhdistys toimi aluksi nimellä Helsingin rotukissayhdistys.

Kuluneen 60 vuoden aikana SUROK, ja myöhemmin vuonna 1975 kaikkien rotukissayhdistysten kattojärjestöksi perustettu Suomen Kissaliitto, ovat toimineet väsymättä edistääkseen kaikkien kissojen asemaa Suomessa.  Vuosien varrella esimerkiksi kissanpentujen luovutusikää on saatu nostettua alle 8 viikosta viimeisimpään 14 viikkoon.

Kissaliitto osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen toimintaan kissa-asian hyväksi. Kissaliitto myös tukee kissa-aiheisia tieteellisiä tutkimuksia ja Kissaliiton alaiset ympäri Suomen järjestettävät kansainväliset kissanäyttelyt vievät kissatietoisuutta ruohonjuuritasolle.

Rekisteröidyt rotukissat TOP 10 vuonna 2019:

Rotu

1.  Maine coon