Tiedote 7.10.2019

Kissaliiton Omakissa-järjestelmään sisältyy mikrosirurekisteri, joka on maksuton kaikille rotu- ja kotikissoille.

Sirutietojen lähettäminen sirurekisteriin on äärimmäisen tärkeää. Mikäli omistajatietoa sisältävää sirutietoa ei ole missään rekisterissä, ei kissa löydä omistajaansa, vaikka sillä olisikin siru. Muista pitää yhteystietosi ajantasalla.

Ohessa tietoa mikrosirutietojen lähettämisen tärkeydestä.

Kissan katoamistilanteessa on elintärkeää, että omistajatieto on tallennettuna sirurekisteriin. Mikrosirutus on pieni ja edullinen toimenpide. Kissaliiton alaisen kasvattajan pennut on luovutushetkellä oltava tunnistusmerkittyjä mikrosirulla. Mikrosirutieto on edellytys sille, että kissan omistajanvaihto voidaan käsitellä rekisteritietoihin.

Kotikissan omistaja voi siruttaa kissansa edullisesti sirutuskampanjoissa tai eläinlääkärikäynnin yhteydessä.

Tietojen lähetys
Eläinklinikat voivat tallentaa sirutiedot suoraan ProvetNet -eläinlääkäripalvelun kautta Omakissaan tai lähettää allekirjoitetun sirutodistuksen/mikrosirukortin sähköpostitse osoitteeseen mikrosirut@kissaliitto.fi tai postitse Kissaliiton toimistolle. Tämä edellyttää kissan omistajan suostumuksen. Mikrosirutodistuksen voi myös kissan omistaja lähettää Kissaliitolle.

Eläinlääkärit ja tunnistusmerkitsijät voivat tulostaa kaavakkeita lomakkeet sivulta (muut lomakkeet). Ne ovat käytettävissä sekä rotu- että kotikissoille.

Mitä rekisteriin kirjataan
Sirutodistuksessa tulee olla kotikissojen osalta seuraavat tiedot:
– nimi
– syntymäaika kk.pvm.vuosi (arvio jos oikeaa päivää ei ole tiedossa)
– sukupuoli
– karvanpituus ja väri
– omistajan nimi ja yhteystiedot (myös s-postiosoite mikäli sellainen on)
Rotukissoilla täytyy olla myös rekisterinumero sekä EMS-koodi.

Katoamistilanteessa

Omakissan julkisessa näkymässä (http://kissat.kissaliitto.fi) on mahdollista hakea kissoja myös sirunumerolla. Rekisteriin lisättyjen kotikissojen tiedot saa näkymään, kun valitsee rastin kohtaan ”passiiviset”. Omistajien yhteystiedot eivät ole julkisia.

Omistajatiedon saamiseksi ole yhteydessä suoraan Kissaliiton toimistoon. Kissaliiton mikrosirurekisteriin liittyviin puheluihin vastataan toimiston puhelinajan puitteissa arkipäivisin klo 12-14 numerosta 0600 306 406 (hinta 0,91 €/min), muina kellonaikoina palvelu toimii sähköpostitse osoitteella  mikrosirut@kissaliitto.fi.
Sähköposteihin vastataan arkisin, myös loma-aikoina, korkeintaan viikon viiveellä. Tämä kattaa löytökissojen osalta eläinsuojelulaissa määritellyn 15 vuorokauden minimisäilytysajan.

Muita Suomessa toimivia mikrosirutietokantoja mm.:

siruhaku.fi
Finnish Net Solutions Oy:n ylläpitämä hakupalvelu, jonka tiedot on linkitetty palvelussa mukana olevien eläinklinikoiden asiakastietokannoista. Maksuton hakutoiminto 24/7.

turvasiru.fi
Eläintensuojelutyötä tukeva kaupallinen palvelu, eläinkohtainen tallennuskertamaksu 20 €. Maksuton hakutoiminto 24/7.

Kissan ulkoilu valvotusti

Jos kissa ulkoilee mielellään, suosittelemme kissan ulkoiluttamista turvallisesti asianmukaisessa ulkotarhassa, lasitetulla/verkotetulla parvekkeella tai valjaissa. Näin kissan omistaja pystyy valvomaan ulkoilua ja vaaroilta vältytään.

Kissat nauttivat virikkeellisestä elämästä, ja siksi sisäkissoilla tulee olla saatavilla erilaisia leluja sekä kiipeilypuita ja -seiniä. Sisäkissat tarvitsevat myös seuraa ja leikittämistä voidakseen toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään ja pitääkseen kuntoaan yllä.

Suomen Kissaliitto ei hyväksy kissojen ulkoilua vapaana. Tähän syynä ovat monet vaaratekijät, joita vapaana ulkoileva kissa joutuu kohtaamaan. Kissa ei myöskään kuulu Suomen luontoon, ja se voi ulkoillessaan aiheuttaa vahinkoa ympäristölleen sekä ihmisten omaisuudelle. Ulkona vapaana liikkuva kissa tulisi toimittaa löytöeläintaloon, jos epäilee, että se on kadonnut tai koditon.

Kaikilla kunnilla on lain mukaan velvoite huolehtia löytöeläimistään.

Kissaliitto suosittelee myös huolehtimaan siitä, että kissalta tarkistetaan mikrosiru. Mikäli kissa kuitenkin ulkoilee vapaana, se pitäisi leikkauttaa vahinkoastumisten välttämiseksi.

Huomioitavaa on myös, että missään nimessä vapaana ulkoilevaa kissaa ei saa metsästää tai muuten kohdella kaltoin. (Eläinsuojelu- ja metsästyslaki).

Erityisesti rotukissat ja ne kotikissat, jotka ovat olleet sukupolvesta toiseen sisäkissoja ja saaneet virikkeet valmiina, eivät edes selviäisi vapaina monenlaisten vaarojen keskellä.

Kissoja hylätään vuosittain noin 20 000. Leikkaamattomat ja ilman hoitoa olevat kissat lisääntyvät rajoituksetta, sairastuvat ja jos ei niitä löydetä ajoissa, ne kuolevat. Vastuu on ihmisen!

Lisätiedot: Suomen Kissaliitto ry

Outi Vallenius