Tiedote roduille norjalainen metsäkissa ja sfinx!                 5.5.2017/päivitetty 5.2.2018

Kasvatus- ja rekisteröintisäännöt 6.16 Sydänultraustodistus.

Norjalaiselle metsäkissalle tulee pakolliseksi 1.1.2018 alkaen sydänultraus ennen ensimmäistä astutusta.

Kissaliitto [Siitokseen/kasvatukseen käytettävistä norjalaisista metsäkissoista täytyy toimittaa virallinen, eläinlääkärin tekemä, yksilöity sydänultraustodistus Suomen Kissaliittoon ennen ensimmäistä astutusta. Ultraus on tehtävä tunnistusmerkitystä kissasta. Tuloksen on oltava normaali kaikkien sydänsairauksien osalta].

Sydänultraustulokset ovat voimassa seuraavasti: Alle 1-vuotiaana tehty sydänultra on voimassa 12 kk tutkimushetkestä. Yli 1-vuotiaana tehty sydänultra on voimassa 36 kk tutkimushetkestä. Mikäli ultra tehdään yli 5-vuotiaalle kissalle, se on voimassa kissan eliniän. Sydänultra on tehtävä sydänsairauksiin perehtyneellä eläinlääkärillä, laitteella jonka teho on min.7,5MHz.

Kasvatus- ja rekisteröintisäännöt 6.24 Sydänultraustulos ja aikarajat.

Myös Sfinxeille tulee pakolliseksi sydänultraus ja lisäksi niiden voimassaoloajat 1.1.2018 alkaen. Kissaliitto [Sfinxpentueen rekisteröimiseksi vanhemmista täytyy toimittaa rotukirjaajalle normaali sydänultratulos. Testi on otettava ennen astutusta tunnistusmerkitystä kissasta. Siitokseen saa käyttää vain normaalin tuloksen saanutta kissaa.

Sydänultratulokset ovat voimassa seuraavasti: Alle 1-vuotiaana tehty sydänultra on voimassa 6kk tutkimushetkestä Yli 1-vuotiaana tehty sydänultra on voimassa 12kk tutkimushetkestä Sydänultra on tehtävä sydänsairauksiin perehtyneellä eläinlääkärillä, laitteella jonka teho on min.7,5MHz]”