Suomen Kissaliitto on huolestunut eläinten aseman heikkenemisestä

Yksi Suomen Kissaliiton tärkeimmistä tehtävistä on kissan arvostuksen parantaminen yhteiskunnassa. Kissan asema on edelleen heikko, mikä näkyy hylättyinä kissoina ja villeinä elävinä, kasvavina kissapopulaatioina. Ongelman aiheuttavat myös pentutehtaat, joissa kissat elävät surkeissa olosuhteissa. Valistuksen lisäksi tarvitaan auttavia käsiä ja taloudellisia resursseja. Eläinsuojelutyölle on paljon kysyntää. Rangaistukset vakavissakin eläinsuojelurikoksissa ovat olemattomat. Edelleen on paljon tehtävää sen eteen, että eläinten oikeudet hyvään elämään tunnustetaan ja että eläimiä kunnioitetaan yhteiskunnassamme.

Onkin vaikea ymmärtää, että maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah on päättänyt lakkauttaa eläinsuojeluasiamiehen viran vuoden 2024 alusta, vaikka viran vakinaistamista on vaadittu laajalti. Tämän päätöksen myötä kadotetaan ansiokas työ, jota eläinsuojeluasiamies on tähän mennessä tehnyt, ja jatkuvuus, jota eläinten hyvinvoinnin edistäminen yhteiskunnassa vaatii. Taloudellisesti haastavassa tilanteessa olisi äärimmäisen tärkeä, että Suomessa olisi eläinten puolestapuhujana toimiva viranomainen huolehtimassa myös siitä, että eläinten oikeudet ja hyvinvointi ovat esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Suomen Kissaliiton arvoissa korkeimmalla on nollatoleranssi eläinrääkkäykseen. Suomen Kissaliitto on tyrmistynyt, että Suomessa tärkeään poliittiseen tehtävään voidaan valita henkilö, joka on saanut tuomion eläinsuojelurikoksesta. Lehtijutut puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärven osallisuudesta kissan kiduttamiseen ja tappamiseen ovat pöyristyttävää luettavaa. Viattoman eläimen kiduttaminen ja tappaminen kertoo tekijän täydellisestä empatiakyvyn puutteesta. Teon hyväksyminen tai ymmärtäminen menneisyyden hölmöilynä puolestaan kertoo omaa karua kieltään siitä, miten surkea asema eläimillä yhteiskunnassamme on, ja miten niiden kärsimystä vähätellään.

Riikka Turpeinen
Puheenjohtaja