Ilmoittautuminen näyttelyyn

Näyttelyilmoittautumisessa suositellaan käytettäväksi Omakissa –palvelua.

Mikäli Omakissassa ilmoittautuminen ei ole mahdollista, näyttelyyn voi ilmoittautua myös paperilomakkeella, joka lähetetään näyttelysihteerille postitse.

Ohje paperilomakkeella ilmoittautumiseen

Täytä lomake selkeästi ja täydennä kaikki kohdat. Ota kissan rekisterikirja esille ennen, kuin alat täyttää lomaketta. Monet tarvitsemasi tiedot löytyvät rekisterikirjasta.

Uusimman lomakkeen saat Kissaliiton kotisivuilta tai yhdistyksesi sihteeriltä.

Järjestävä yhdistys = yhdistys, jonka näyttelyyn olet kissaasi ilmoittamassa. Nimen lyhenne riittää. Tieto löytyy näyttelykutsusta.

Paikka = paikkakunta, jolla näyttely järjestetään. Tieto löytyy näyttelykutsusta.

Näyttelyn päivämäärä = päivä, jolloin näyttely järjestetään. Tämäkin tieto löytyy näyttelykutsusta. Muistathan, että lauantaille ja sunnuntaille täytyy täyttää oma lomake. Samalla lomakkeella voi ilmoittautua vain yhdelle päivälle.

Uros / Naaras = kissasi sukupuoli. Rasti oikeaan ruutuun. Tieto löytyy rekisterikirjasta. Muuttumaton tieto.

Luokka = luokka, johon kissa ilmoitetaan. Luokat on numeroitu 1-12. Käytössä ovat myös noviisiluokka 13a ja tarkistusluokat 13b, ja 13c sekä siitosluokka 15 ja veteraaniluokka 17. Kotikissat ilmoitetaan aina luokkaan 14 iästä riippumatta. Tieto ilmoitetaan yksinkertaisesti numerolla. Muistathan, että kissa täytyy ilmoittaa siihen luokkaan, johon se ilmoittautumishetkellä kuuluu. Et voi siis etukäteen ilmoittaa kissaa seuraavaan luokkaan, johon se ei vielä kuulu, vaikka olisit menossa näyttelyihin ja pitäisit varmana sitä, että kissasi valmistuu ennen näyttelyä. Pentu- ja nuorten luokissa kissa ilmoitetaan siihen luokkaan mihin se ikänsä puolesta näyttelypäivänä kuuluu. Viimeisimmästä arvostelusetelistä voit tarkistaa, missä luokassa kissasi viimeksi kilpaili. Jos se ei vielä valmistunut eli saanut viimeistä titteliin vaadittavaa sertifikaattia, voit merkitä ilmoittautumislomakkeelle saman luokan, kuin edellisessä näyttelyssä. Jos kissasi valmistui viimeksi, merkitse lomakkeelle seuraava ylempi kilpailuluokka (esimerkiksi luokan 9 jälkeen luokka 7). Tähän kohtaan ei siis esim. laiteta kategoriaa, johon kissa kuuluu tai muita numerosarjoja, vaan ainoastaan kissan kilpailuluokka. Jos olet ilmoittamassa kissaasi sekä normaaliin kilpailuluokkaan, että veteraaniluokkaan, täytä kaksi ilmoittautumislomaketta (kummallekin luokalle omansa).

Kissan tiedot

Tittelit = kissan saavuttama korkein titteli ilmoittautumislomakkeen täyttämishetkellä. Pentu- ja nuortenluokkien kissoilla ei ole yleensä titteleitä (ellet sitten satu omistamaan World-, Scandinavian tai Junior Winneriä), eikä luokan 9 kissoilla. Luokan 10 kissoilla (eli leikatuilla) voi tietenkin olla leikkaamattomana ansaittu titteli. Tietoa voit etsiskellä viimeisimmästä arvostelusetelistä, sillä mikäli kissasi on valmistunut viime näyttelyssä, siitä on yleensä maininta setelissä (lyhenteet CH, PR, IC, IP, GIC, GIP, SC ja SP) ja silloin se osallistuu seuraavassa näyttelyssä ylempään luokkaan. Tarkempia tietoja löytyy näyttelysäännöistä! Muistathan myös ilmoittaa Kissaliitolle kissasi valmistumisesta, jonka rotukirjaaja tallentaa Kissaliiton kissarekisteriin. Valmistumisesta ilmoitetaan suoraan Kissaliiton toimistolle. Aikaa on kuukausi kissan valmistumispäivästä.

Kissan nimi
= kissan virallinen nimi, ei kutsumanimi. Tieto löytyy rekisterikirjasta. Muuttumaton tieto. Kissan nimen perään merkitään sen mahdollisesti saavuttamat Junior Winner (JW)-, Distinguished Variety Merit- (DVM), Distinguished Show Merit- (DSM) tai Distinguished Merit (DM) –tittelit. Mahdolliset Scandinavian Winner (SW)- ja World Winner-tittelit tulevat kissan nimen eteen vuosiluvun kera, esim. WW08. National Winner (NW)-titteli tulee kissan nimen eteen ensimmäisenä ilman vuosilukua.

Rekisterinumero = kissan rekisterinumero Suomen Kissaliiton rekisterissä. Rekisterinumero alkaa aina lyhenteellä SRK. Tämän jälkeen siinä on joko lyhenne LO tai RX ja tämän perässä numerosarja. Täytä lomakkeeseen rekisterinumero kokonaisuudessaan siis esimerkiksi SRK LO 123456. Tieto löytyy aina rekisterikirjasta. Muuttumaton tieto. Jos kissalla ei ole vielä rekisterinumeroa, merkitse tähän kohtaan ”Rekisteröitävänä”. Rekisterinumero pitää ilmoittaa näyttelysihteerille heti, kun se on saatu, kuitenkin viimeistään näyttelypäivän aamuna sihteeristöön. Muutoin kissa ei voi kilpailla. Jos kyseessä on muusta FIFé-järjestöstä tuotu kissa, jonka rekisteröinti on kesken, voit käyttää sen alkuperäistä rekisterinumeroa, kunnes olet saanut sille SRK-rekisteri-numeron.

EMS-koodi (Easy Mind System)
Kansainvälinen ja FIFé-maissa yhtenäinen koodi, joka määrittelee kissan rodun ja värin lyhyesti. EMS-koodi muodostuu kolmikirjaimisesta rotulyhenteestä sekä sen jälkeen olevasta värikoodista (pieni aakkonen) ja mahdollisesta numerosarjasta, joka määrittelee kissan turkin kuvioinnin (kaksinumeroinen numero 01-33), hännän pituuden, silmien värin (numerot 61-67) tai korvien mallin (numerot 71-73). EMS-koodi tulee mainita kokonaisuudessaan ja tieto löytyy kissan rekisterikirjasta. Huomioitavaa on se, että kissan väri voi muuttua siitä, minä kasvattaja on sen rekisteröinyt, sillä osa väreistä ja kuvioista vaatii aikaa kehittyäkseen ja niitä on vaikea määritellä tarkasti kissan ollessa pentu ja kasvattajan rekisteröidessä kissaa. Kasvattaja voi muuttaa kissan värin 10 kuukauteen saakka ilmoittamalla tiedon rotukirjaajalle. Näyttelyissä suositellaan käymään värintarkastusluokassa (luokka 13c), jos väristä on epävarmuutta. Yleensä aikuisena muuttumaton tieto. Toki FIFe saattaa muuttaa EMS-rotukoodeja, mutta se on harvinaista.
Mikäli kissan väri muuttuu, täytyy  siitä tehdä muutospyyntö Omakissassa tai täyttää ja lähettää lomake
. Muistathan, että kissan pitää kilpailla siinä värissä (ja mahdollisessa väriryhmässä), johon se rekisteröintinsä puolesta kuuluu. Värintarkastusluokassa vaihdettu väri täytyy siis ilmoittaa Kissaliittoon. Muutoin kissan täytyy jatkaa kilpailemista vanhassa värissä.
Kotikissoilla EMS-koodi on aina joko HCS (lyhytkarvainen) tai HCL (pitkäkarvainen).

Väriryhmä*
Ryhmä merkitään roomalaisin numeroin I – XI. Ryhmäjako koskee ainoastaan maine cooneja, norjalaisia metsäkissoja, siperian kissoja, turkkilaisia angoroita, american curleja, kuriilien bobtaileja, sfinksejä ja rex-rotuja sekä burmillaa, peterbaldeja ja don sfinksejä. Ainoastaan näiden rotujen omistajat täydentävät tämän kohdan, muut voivat siirtyä seuraavaan. Ryhmäjako tehdään väriryhmien mukaisesti, jolloin tietyn väriset kissat arvostellaan yhtenä ryhmänä. Ryhmäjaot on määritelty EMS-kooditaulukon yhteydessä, joka löytyy mm. Kissaliiton kotisivuilta. Lisätietoja ryhmäjaosta voit kysellä vaikka omalta kasvattajaltasi, mikäli et ole varma oikeasta ryhmästä. Tähänkään kohtaan ei laiteta kategoriaa (I, II, III tai IV), johon kissa kuuluu.

Mikrosirunumero
Kaikkien Suomen Kissaliiton näyttelyyn osallistuvien (=näyttelyluetteloon merkittyjen) kissojen tulee olla tunnistusmerkittyjä. Poikkeus: Sääntö ei koske esittelynäyttelyitä.

Rotu = kissan rodun nimisuomeksi kirjoitettuna (esim. burma), ei EMS-koodilla ilmoitettuna. Tieto löytyy rekisterikirjasta. Muuttumaton tieto. Kotikissoilla tämä kohta jätetään tyhjäksi.

Väri = kissan väriä suomeksi kirjoitettuna (esim. punainen), ei EMS-koodilla ilmoitettuna. Tieto on muuttumaton ja löytyy rekisterikirjasta. Tarkempia tietoja EMS-koodi kohdasta. Kotikissoilla tämä kohta jätetään tyhjäksi.

Syntymäaika = kissan syntymäaika. Löytyy rekisterikirjasta. Muuttumaton tieto. Kotikissoille voidaan merkitä myös arvio, jos ihan tarkka syntymäaika ei ole tiedossa.

Kasvattajan etu- ja sukunimi
Tarkoittaa kissasi kasvattajan nimeä, ei siis kasvattajanimeä, sekä mikäli hän on ulkomaalainen, on hyvä mainita hänen kotimaansa. Muuttumaton tieto. Kotikissoilla tämä kohta voidaan jättää tyhjäksi.

Kaksi seuraavaa riviä käsittelevät kissan isän ja emon tietoja. Tittelit voivat muuttua, mutta nimet, rekisterinumerot ja EMS-koodit pysyvät aina samana. Tiedot löytyvät oman kissasi rekisterikirjasta. Kotikissoille isän ja emon tietoja ei tarvitse merkitä. Toki ne saa merkitä, jos ovat tiedossa.

Omistaja(t) sekä yhteystiedot
Tähän kohtaan tulevat kissan omistajan/omistajien nimi ja yhteystiedot. Omistajalla tarkoitetaan henkilöä tai henkilöitä, joiden nimissä kissa on Kissaliiton rekisterissä. Osoite on erittäin tärkeä, koska siihen lähetetään vahvistuskirje noin kaksi viikkoa ennen näyttelyä.

Osoite-kohdassa muistutetaan siitä, että tähän kohtaan merkittyyn osoitteeseen näyttelyn järjestäjä lähettää vahvistuskirjeen. Jos vahvistuskirje halutaan muuhun, kuin kissan virallisen omistajan osoitteeseen, on tähän kohtaan kirjoitettava c/o ja sen henkilön nimi ja osoite, jolle vahvistuskirjeen halutaan menevän.

Yhdistys
Tarkoittaa yhdistystä, jonka jäsen olet. Nimen lyhenne riittää. Jäsenmaksu maksetaan yleensä vuoden alussa ja kuitti kannattaa säilyttää myöhempää käyttöä varten. Jos et ole minkään rotukissayhdistyksen jäsen, et voi ilmoittaa kissaasi näyttelyyn. Näyttelyn järjestävän yhdistyksen näyttelysihteeri tarkastaa jäsentiedot omasta yhdistyksestäsi ennen näyttelyä. Yhdistystieto on yleensä muuttumaton tieto. Jos olet useamman, kuin yhden yhdistyksen jäsen, voit merkitä tähän kohtaan joko kaikki ne yhdistykset, joihin kuulut tai valita vain yhden ja merkitä sen tähän.

Samaan häkkiin muita kissoja
Tarkoittaa sitä, että haluat kissan kanssa samaan häkkiin toisen kissan. Käytännössä saat laittaa korkeintaan kaksi aikuista kissaa samaan häkkiin.

Minulla on oma näyttelyhäkki
Jos sinulla on oma häkki, joka täyttää lomakkeessa mainitut FIFén vähimmäismitat, mutta ei ylitä kissallesi varatun häkkipaikan kokoa (normaalisti 65x65x56 cm), rastita tämä kohta, jotta näyttelyn järjestäjä osaa varautua ja jättää häkkipaikaltasi pois näyttelyn järjestäjän häkin. Muistathan, että omankin häkin pitää olla turvallinen ja kissan pitää myös näkyä sieltä. Joissain näyttelyissä oman näyttelyhäkin tuovat on laitettu omaan riviinsä, mikä kannattaa ottaa huomioon näyttelyyn valmistautuessa. Ota huomioon, että oman häkin on aina mahduttava normaalin näyttelyhäkin paikalle. Et siis voi tuoda tupla-Sturdia ja laittaa sitä kissasi yksöishäkin tilalle ja näin viedä kahden häkin tilaa siitä etukäteen sopimatta.

Minulla on oma tuplahäkki
Samat ohjeet pätevät, kuin edellisessä kohdassa. Huomaa, että FIFen näyttelysääntöjen mukaan tuplaan saa laittaa korkeintaan 3 kissaa. Pentujen kohdalla voidaan tästä säännöstä joustaa. Omaa tuplahäkkiä et voi siitä erikseen sopimatta laittaa yhdelle kissalle, koska silloin viet kahden kissan tilan. Oma tuplahäkki on siis tarkoitettu 2-3 kissalle.

Valmistuminen ja sertit
Sääntöjen mukaan kissan aiemmin luokassaan saamat sertit merkitään näyttelyluetteloon.
Tähän kohtaan merkitään ne sertit, jotka kissa on saanut luokassa, johon se lomakkeella ilmoitetaan. Esimerkki: kissa on IC (International Champion) ja se kilpailee luokassa 5. Tähän kohtaan merkitään CAGCIB-sertit, jotka kissa on jo kerännyt luokassa 5. Jos sertejä on vain yhdestä kotimaasta, merkitään ne kaikki kohtaan Suomi. Jos sertejä on sekä kotimaasta että toisesta maasta, merkitään ne kohtiin Suomi ja Maa 2. Vastaavasti menetellään, jos sertejä on kolmesta eri maasta. Jos sertejä on useammasta, kuin kolmesta maasta, voidaan kolmannesta, neljännestä jne. maasta kerätyt sertit merkitä kaikki yhteenlaskettuna kohtaan Maa 3.

Rastita tämä kohta silloin, kuin olet ilmoittamassa kissaa kotimaassa näyttelyyn, jossa se voi saavuttaa viimeisen seuraavaan titteliin oikeuttavan sertin. Joka näyttelyyn tätä kohtaa ei tarvitse täyttää. Tämä helpottaa näyttelysihteerin ja ruusukesihteerin työtä. Ilmoittamistasi serteistä ei välttämättä käy ilmi, kumpaa tapaa käytät. Huomaa, että ulkomailla on käytössä erilaisia ”valmistumistapoja”. Saadaksesi kissallesi ulkomaisessa näyttelyssä titteliruusukkeen, voit tarvita mukaasi sertikopiot aiemmista samassa luokassa saaduista serteistä (erityisesti Ruotsissa). Suomessa kissan näyttelyssä ”valmistuminen” ei ole merkitsevää siinä mielessä, että titteliä ei viedä kissan rekisteritietoihin näyttelytulosten perusteella. Valmistumisesta on aina ilmoitettava Kissaliitolle kuukauden kuluessa viimeisen titteliin oikeuttavan sertin saavuttamisesta (https://www.kissaliitto.fi/lomakkeet Valmistumisilmoitus).

Kissanpentuja myytävänä
Tarkoittaa sitä, että sinulla on kissanpentuja myytävänä ja haluat siitä tiedon näyttelyluetteloon. Rasti ruutuun ja näyttelysihteeri huolehtii lopusta. Huomaa tässä kohtaa, että kannattaa laittaa rasti myös kohtaan ”Yhteystietoni saa julkaista näyttelyluettelossa”. Muutoin yhteystietojasi ei löydy luettelosta.

Ilmoittaudun assistentiksi
Tarkoittaa sitä, että haluat kantaa kissoja näyttelyssä eli olla ns. tuomarin avustaja sekä arvostelutilanteessa että paneelissa. Muista perehtyä viimeistään tämän kohdan täytettyäsi assistentin ohjesääntöön, joka löytyy Kissaliiton nettisivuilta. Rastittamisen lisäksi sinun täytyy ilmoittaa oma syntymäaikasi ja vahvistaa lupauksesi omalla allekirjoituksellasi. Assistentit saavat päivän työstään yleensä ruuan sekä korvauksen tai kissalleen yhden ilmaisen näyttelykerran. Pääassistentin yhteystiedot löytyvät yleensä näyttelykutsusta, jos sinulla on jotain kysyttävää. Assistentin pitää olla vähintään 15-vuotias.

Päiväys ja allekirjoitus
Tässä vakuutat antamasi tiedot oikeiksi ja vahvistat noudattavasi Kissaliiton ja FIFén sääntöjä, sekä annat luvan sienitestien ottamiseen, mikäli eläinlääkäri sellaisen haluaa näyttelyssä juuri sinun kissaltasi ottaa. Lisäksi vahvistat allekirjoituksellasi sen, että näyttelyn järjestävä yhdistys tarkistaa jäsenyytesi yhdistyksestä, jonka jäsen olet ilmoittanut olevasi.

Jos kissalla on omistajia enemmän, kuin yksi, riittää, että vähintään yksi heistä allekirjoittaa lomakkeen. Kissaliiton näyttelysääntöjen mukaisesti tämän tulkitaan tarkoittavan sitä, että kissan kaikki omistajat ovat sitoutuneet noudattamaan sääntöjä ja että he ovat antaneet luvan kissan näyttelyttämiseen.

Yhteystietoni saa julkaista näyttelyluettelossa
Jos et halua yhteystietojasi (osoitetta, puhelinnumeroa tai sähköpostiosoitetta) näyttelyluetteloon, älä rastita tätä kohtaa. Nimesi julkaistaan luettelossa aina.
Lopuksi tulosta lomake, tarkista, että kaikki kohdat on täytetty, allekirjoita lomake ja pistä se maksukuitin kanssa kirjekuoreen. Postita ilmoituslomake hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisajan päättymistä näyttelykutsussa mainitulle näyttelysihteerille. Lomakkeen on oltava perillä ennen ilmoittautumisajan päättymistä. Osoite löytyy kutsusta.

Vinkki Älä kiinnitä maksukuittia ilmoittautumislomakkeen etupuolelle! Se peittää kissasi tiedot ja aiheuttaa ylimääräistä työtä näyttelysihteerille. Liitä (teippaa / kopioi) tai printtaa maksukuitti ilmoittautumisen takapuolelle, joka on tyhjä. Näin se ei haittaa näyttelysihteerin työskentelyä. Maksukuitti pitää lähettää ilmoittautumisen yhteydessä, joten lähetä se ilmoittautumislomakkeen mukana, älä erikseen.

Vältä seuraavia tavallisimpia virheitä
Ilmoittajan yhdistyksen kohdalle laitetaan näyttelyn järjestävä yhdistys
Näyttelyn päivämääräksi laitetaan 18.–19.6, vaikka tarkoitus on tulla vain toisena päivänä
Rekisterinumeroa ei ilmoiteta
Värin kohdalla pelkkä EMS-koodin loppuosa, eikä väriä kirjoitettuna selväkielisesti
EMS-koodin kohdalle kirjoitetaan vain värin ilmaiseva osa
Tittelin kohdalla lukee CAC, EX2 tai jotain sinne päin
Kissa on esim. luokassa 4 ja titteleitä ei ole laitettu ollenkaan
Vanhempien nimien kohdalla lempinimet, ei virallisia nimiä
Vanhempien rekisterinumerot/värit puuttuvat
kohtaan “luokka” laitetaan kategoria
kohtaan “ryhmä” laitetaan kategoria
kohtaan “ryhmä” laitetaan EMS-koodi
kohtaan “ryhmä” laitetaan luokka
kohtaan “ryhmä” laitetaan esim. pelkkä NFO
kohtaan “ryhmä” laitetaan väärä ryhmä
kohtaan “ryhmä” ei laiteta mitään silloin kun pitäisi…
Sertejä keräävä kissa ilmoitetaan siihen luokkaan, jossa oletetaan sen olevan näyttelypäivänä, eikä siihen missä se oikeasti ilmoittautumishetkellä on.
Assistentti-ilmoittautumiseen laitetaan pelkkä syntymäaika, ei ruksia eikä varsinkaan allekirjoitusta.
Kotikissan EMS-koodia ei ole merkitty
Aallekirjoitus puuttuu
Kissa ilmoitettu kahdeksi päiväksi, mutta maksettu vain yhdeksi
Ilmoitettu useampia kissoja, maksettu vain yksi maksu

Näyttelysihteeriä helpottavia asioita:
– Yksi kuitti riittää, samaa kuittia ei tarvitse kopioida joka lomakkeen mukaan
– Puhelinnumero/sähköpostiosoite ilmoittautumisen mukaan, näyttelysihteeri saattaa tarvita lisätietoja ja mitenkäs niitä kysytään jos ei ole yhteystietoja muuta kuin osoite.

Sivu päivitetty 5.2.2020/PK