Kissaliitton mikrosiruttajaksi hyväksytään mikrosirutukseen koulutetut henkilöt, kuten esimerkiksi eläinlääkärit ja Kennelliiton mikrosiruttajat. Edellämainitut voivat kouluttaa Kissaliiton valtuuttamia mikrosiruttajia.

Kissaliiton valtuuttamaksi mikrosiruttajaksi voidaan hyväksyä henkilö, joka on:

• Maineeltaan moitteeton ja luotettava
  • Kissaliiton jäsenyhdistyksen jäsen vähintään viiden (5) vuoden ajan
  • Käynyt siruttajakoulutuksen ja saanut tästä todistuksen.

Tarvittavat dokumentit (toimitetaan TKT:lle):

• Todistus hyväksytysti suoritetusta siruttajakoulutuksesta. Todistuksesta käytävä ilmi kouluttajan ja koulutettavan henkilöllisyys sekä koulutuksen ajankohta ja sisältö.
  • Todiste vähintään viiden (5) vuoden jäsenyydestä Kissaliiton jäsenenä olevassa rotukissayhdistyksessä (Esim. kuvankaappaus Omakissan jäsenyydet-välilehdeltä).

Kissaliitto ylläpitää kotisivuillaan listaa valtuuttamistaan siruttajista, joiden asettamat sirut hyväksytään Omakissa-järjestelmään. Valtuutus mainitaan henkilön Omakissa-profiilissa. Huom. Valtuutus päättyy ja henkilö poistetaan Kissaliiton siruttajalistalta Kissaliiton jäsenyhdistyksen jäsenyyden päättyessä.

Kissaliiton jäsenyhdistykset voivat järjestää siruttajakoulutuksia, joissa kouluttajana toimivat eläinlääkärit tai Kennelliiton hyväksymät mikrosiruttajat. Koulutuksen hyväksytystä suorittamisesta myönnetään todistus.

Mikrosirutus tulee tehdä hyvien hygieniakäytäntöjen mukaisesti.

Siruttajan vastuut:

• Hankkia kissalle sopivat mikrosirut ja mikrosirunlukija
  • Tehdä sirutus huolellisesti ja hänelle ohjeistetulla tavalla
  • Täyttää sirutustiedot asianmukaisesti kissan rekisterikirjaan

Kissan omistajan/kasvattajan vastuut:

• Tuoda sirutustapahtumaan sirutettavalle kissalle kuuluva rekisterikirja
  • Lisätä sirutieto Omakissaan

Kissaliitto ei ota kantaa kustannuksiin, mikrosiruttaja hinnoittelee sirutuspalvelunsa itsenäisesti.