Suomen Kissaliiton Hanki kissa -sivusto avattiin 1.4.2023. Käyttäjäystävälliselle sivustolle on koottu tietoa muun muassa siitä, minkälaista on elää kissan kanssa, rotukissojen esittelyjä sekä yhteystietoja rotukissanpentujen kasvattajiin. Lisäksi kissatesti auttaa kissarodun valinnassa.

Hanki kissa -sivusto on tehty kaikille kissoista kiinnostuneille. Erityisesti se on suunniteltu palvelemaan oikeanlaisen rotukissan hankinnassa. Roduilla on eroja, siksi erirotuisten kissojen ominaisuuksiin tutustuminen kannattaa. Kissat poikkeavat toisistaan muun muassa ulkonäön, koon, turkin pituuden, vilkkauden ja puheliaisuuden osalta paljonkin. Kissatesti auttaa kartoittamaan sopivimmat rotuvaihtoehdot ja vertailemaan kissojen ominaisuuksia.

Testin ja sivuilta löytyvän kissatiedon avulla on mahdollista miettiä vielä kerran sitä, onko kissa ylipäätään sopiva lemmikkieläin perheeseen. Kissat voivat elää 15-20-vuotiaiksi ja ne tarvitsevat ihmisen tarjoamia virikkeitä. Myös kissojen ylläpito mahdollisine eläinlääkärikuluineen nielee varoja moninkertaisesti hankintahintaan verrattuna.

Kissanostajan ja kasvattajan uusi kohtaamispaikka

Hanki kissa -sivustolta löytyvät pennut ovat Suomen Kissaliittoon rekisteröityjä ja liiton jäsenyhdistyksiin kuuluvien kasvattajien ilmoittamia. Pentujen alin mahdollinen luovutusikä on 14 viikkoa.

”Sivuston suunnittelun lähtökohtana oli ohjata rotukissanpentujen kyselyt yhteen paikkaan, jossa olisi tarjolla myös tietoa kissan hoidosta, sen ruokinnasta ja hyvinvoinnin edellytyksistä. Nyt kaikki nämä tiedot ovat helposti saatavilla Hanki kissa -sivustolta”, Suomen Kissaliiton puheenjohtaja Riikka Turpeinen sanoo tyytyväisenä.

Uudelta sivustolta saa käytännön vinkkejä kissan hankintaan. Kun kiinnostava rotu ja pentu ovat selvillä, seuraavaksi on mietittävä kasvattajalle lähetettävän viestin sisältöä. Myös tähän sivusto tarjoaa apua.

”Kissaliiton teema tänä vuonna on vastuullinen kasvattaminen. Hanki kissa -sivusto on omalta osaltaan yksi vastuullisuuden ilmentymä. Tarjoamme kissanostajalle kaupallisia markkinapaikkoja turvallisemman tavan etsiä pentua, sillä kaikki kasvattajamme ovat kasvattajakurssin käyneitä ja kasvattajasopimuksen tehneitä. He ovat sitoutuneet noudattamaan Kissaliiton ja kattojärjestö FIFen sääntöjä, joiden lähtökohtana on kissojen terveys ja hyvinvointi”, Riikka Turpeinen muistuttaa.

Vastuullinen kasvattaja tekee aina kirjallisen kauppasopimuksen pennunostajan kanssa. Kauppaan kuuluu pennun rekisterikirja ja kirjalliset hoito-ohjeet.

Hanki kissa -sivusto on saanut hyvän vastaanoton. Heti ensimmäisen vuorokauden aikana sivustolla oli käyty tuhansia kertoja.