Suomen Kissaliitto haluaa muistuttaa, että kissojen ulkoilun tulee tapahtua aina turvallisesti, omistajan valvonnassa. Suomen Kissaliiton vuoden 2020 teema on rotukissatoiminta Suomessa 60 vuotta. Kuluneen 60 vuoden aikana Suomen Kissaliitto on toiminut väsymättä edistääkseen kissan asemaa Suomessa. Teemavuonna liitto haluaa kiinnittää huomiota kissojen arvostuksen ja paremman kohtelun lisäämiseen. Kissan turvallinen ulkoilu on yksi avaintekijä tässä.

Kissa ei kuulu vapaana Suomen luontoon, ja se voi ulkoillessaan aiheuttaa vahinkoa ympäristölleen tai ihmisten omaisuudelle. Ulkoillessaan kissa kohtaa vaaratekijöitä, kuten liikenteen ja petoeläimet, joskus myös siihen vihamielisesti suhtautuvan ihmisen. Parvekkeilta tai ikkunoista putoamiset ovat yksi suurimmista kissojen vakaviin tapaturmiin johtavista tekijöistä. Kissan turvallinen ulkoilu on mahdollista toteuttaa valvotusti valjaissa, ulkotarhassa tai verkotetulla/lasitetulla parvekkeella.

Suomen Kissaliitto ry järjestää kissojen turvallisen ulkoilutapahtuman 6.6.2020.

Kissaliitto kannustaa kaikkia kissanomistajia turvaulkoilemaan kissojensa kanssa valjaissa tai tarhassa 6.6. kello 15-16 ja lähettämään ulkoilustaan kuvia ja videoita Facebook-tapahtumaan.