Sankarikissat 2018

Suomen Kissaliitto ry myöntää vuosittain Sankarikissan arvonimiä kissoille, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi siihen, että ihmishenkiä on pelastunut ja vakavilta sairaustapauksilta on vältytty. Kissa voi saada kunniamaininnan myös muista sankariteoista. Sankarikissa voi olla rekisteröity rotukissa, tai myös kotikissa.

Vuonna 2018 Sankarikissan arvonimiä myönnettiin viisi kappaletta.

Sankarikissat palkitaan lauantaina 25.5.2019 Pirkanmaan Rotukissayhdistyksen näyttelyn yhteydessä, Ylöjärvellä.

Suomen Kissaliitto onnittelee Sankarikissoja palvelijoineen!

Hertta
6 -vuotias kotikissa
Omistaja: Laura Björkell

Hertta “migreenikissa”, on 6 -vuotias löytökissa, jonka omistaja kärsii toistuvasta migreenistä. Hertta on oppinut ennakoimaan migreenikohtaukset ja ilmoittaa niistä emännälleen jo ennen kuin hän itse huomaa mitään oireita. Hertan ansiosta on vältytty monilta sairaalakäynneiltä.

Kaneli
n. 8,5-vuotias kotikissa
Omistaja: Anu Rosti

Ystävällinen ja seurallinen Kaneli on ”verenluovuttajakissa”, jonka ansiosta on pelastettu useita kissahenkiä.
Kaneli on muuttanut nykyiseen kotiinsa Helsingin Eläinsuojeluyhdistyksen sijaiskodista, sillä sen emä oli jäänyt auton alle.

Selma, Pikku-Piun Selma Taateli
n. 1v. ikäinen eurooppalainen
Omistajat: Tuula ja Rauno Heinonen

Pieni eurooppalaistyttö Selma auttoi isäntäänsä toipumaan suuresta leikkauksesta. Kissa on erittäin hyvä terapeutti, joka saa mielen virkeäksi ja iloisuudella ja aktiivisuudellaan ihmisen liikkeelle. Näin kävi myös Selman tapauksessa.

Tiu
n.5 vuotias kotikissa
Omistaja: Katriina Koivula
Tiu-kissa, sydäntä lähellä.

Tämä sankarikissa huolehtii ja vahtii omistajaansa, joka sairastaa Ehlers-Danlosin syndroomaa. Tiu reagoi omistajansa sykkeen muutoksiin, jolloin se painautuu omistajaansa tiukasti kiinni. Hiukan ”vahtikoiran vikaa” on tässä kaunottaressa muutenkin. Esimerkiksi valjaslenkeillä se hyppää omistajansa syliin murisemaan ohikulkeville ja palaa sitten takaisin kävelemään, kun tilanne on ohi.

Nipsu
18 vuotias kotikissa
Omistaja: Aira Karvonen

Tämän seniorikissan outo käyttäytyminen yöllä selvitti omistajansa vakavan uniapnean. Nipsu kiersi omistajansa ympäri, aloitti jalkopäästä, kiersi pään ja sängyn välistä jalkopäähän ja rääkyi. Ilman Nipsun öisiä huolestumisia, ei omistaja olisi koskaan tajunnut, miten vakavasta sairaudesta hän kärsii.

Kuvapyynnöt ja lisätiedot Marika Landen sihteeri@kissaliitto.fi