Sankarikissat 2017

Suomen Kissaliitto ry myöntää vuosittain Sankarikissan arvonimen kissoille, jotka ovat vaikuttaneet merkittävästi siihen, että ihmishenkiä on pelastunut ja vakavilta sairaustapauksilta on vältytty. Kissa voi saada kunniamaininnan myös muista sankariteoista. Sankarikissa voi olla rekisteröity rotukissa, tai myös kotikissa.

Palkintatilaisuus 21.4.2018 Helsingin Messukeskuksessa järjestettävän Eläinystäväni -tapahtuman yhteydessä pidettävässä rotukissanäyttelyssä.

Seuraaville kissoille on myönnetty sankarikissan arvo vuonna 2017
Sofi, cornish rex (Helsinki)
Roope, avustajakissa (Uusikaupunki)
Dalton, kotikissa (Vaasa)
Häpi, kotikissa (Valkeakoski)

Sofi, kaunis sankaritar, joka pelasti isännän sydänkohtaukselta

Isännällä oli ollut päivällä todella heikko olo, mutta hänet oli vain passitettu sairaalasta kotiin. Sofi ihmetteli miksi isäntä oli niin outo saapuessaan kotiin, ei silitellyt ja leikittänyt kuten yleensä, vaan paineli kiukkuisena suoraan pehkuihin.
Tuttuun tapaan Sofi käpertyi isännän viereen nukkumaan ja yritti kehrätä hänelle parempaa oloa. Hetken päästä tapahtui kummia: isäntä ei enää hengittänyt. Sofi hätääntyi ja mietti mitä voisi tehdä.
Kissaneidin logiikalla Sofi alkoi maukua kovaäänisesti, jotta isäntä heräisi. Ei mitään vaikutusta. Hädissään se alkoi nuolla isännän naamaa, polki rintaa tassuilla ja huusi kahta kauheammin: “Herää, herää, mikset herää jo!”.
Sofin toivoma ihme tapahtui ja isäntä tuli sen verran tajuihinsa, että sai yöpöydältä puhelimen käteensä ja soitettua ambulanssin.
Kahden viikon sairaalareissun jälkeen Sofi sai isäntänsä takaisin ja yhteiselo parhaina ystävinä jatkuu kissapäiviä vietellen.
Avustajakissa Roope

Roope on 7-vuotias avustajakissa, joka on koulutettu Saksassa ja ollut omistajallaan pennusta asti. Se asuu omistajansa ja omistajan avustajan kanssa Uudessakaupungissa. Roope tunnistaa monia erilaisia tilanteita: verensokerin laskun, epileptiset kohtaukset ja hengityskatkokset sekä osaa hälyttää ja hakea apua. Omistajalla on etenevä epilepsia, leukemia, cp-vamma ja hän on pyörätuolissa.Viimeisin tilanne on tämän vuoden tammikuulta, jolloin omistaja sai yöllä rytmihäiriön ja hengityskatkoksen. Roope reagoi tilanteeseen herättämällä avustajan kovalla kehräysäänellä, kuopien peittoa, naukumalla ja näyttämällä, että kaikki ei ole kunnossa.

Sankarikissa Dalton haistaa matalan verensokerin

Kaikki alkoi, kun Dalton oli vielä pieni pentu. Irina, Daltonin omistaja sai hypoglykemiakohtauksen. Haistettuaan matalan verensokerin Dalton oli alkanut hyppiä hänen päällään, raapinut jalkoja ja yrittänyt saada emäntää palaamaan tajuihinsa. Yrityksistä huolimatta näin ei kuitenkaan käynyt, vaan isäntä joutui soittamaan ambulanssin. Heidän saapuessa paikalle isäntä nosti Daltonin vessaan rauhoittumaan, ettei kissa saisi vahinkoa aikaan ja että ambulanssihenkilöstö pääsee rauhassa sisään.
Sairaalassa oli ihmetelty Irinan raavittuja sääriä ja todettu, että kissa oli tehnyt kaikkensa saadakseen hänet tajuihinsa. Tuolloin Irina ymmärsi, mikä suuri taito hänen kissallaan oli!
Dalton on mukana kaikessa toiminnassa ja haistaa pienenkin verensokerin laskun. Se juoksee ja hyppii Irinan yli pitäen samalla kovaa ääntä. Sen toiminta saa heräämään ja nousemaan ylös ja näin on säästytty pahimmilta vaaroilta. Omistajan sanoin: ”Tämä ihana kolli on hengenpelastajani, kerta toisensa jälkeen!”

Häpin pelastustarina

Happyday, ”Häpi” on kohta 6-vuotias leikattu poikakissa Valkeakoskelta, jonka perheeseen kuuluu kissakaveri Sunnyday ”Sani” ja emäntä Tiina.
Huhtikuisena iltana 2017 emäntä oli lämmittänyt taloa ja ennen nukkumaanmenoa, yhdessä kissojen kanssa he olivat tarkistaneet, että tulipesä oli sammunut. Kaikki oli hyvin ja uni rauhallista, kunnes neljän aikaan aamuyöllä Häpi oli herännyt ja ihmetellyt ettei näe mitään. Paha haju tarttui nenään, ja Häpiä pelotti. Haju meinasi viedä tajun.  Häpi päätti, että oli tehtävä jotain! Se hyppäsi nukkuvan emännän mahan päälle ja päästi sellaisen äänen, jota ei uskonut itsestään lähtevänkään. Emäntä heräsi ja alkoi yskiä hullun lailla. Hän otti puhelimen ja laittoi kylpytakin päällensä. Yhdessä he lähtivät ulko-ovea kohti, koska koko yläkerta oli täynnä sankkaa savua. Onneksi tulta ei kuitenkaan näkynyt missään.
Ulos päästyään he tajusivat, että  Sunnyday ei ollutkaan mukana! Emäntä palasi takaisin taloon etsimään ja löysi tiedottoman Sanin sängyn alta. ”Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.” Emäntä antoi omasta hengestään Sanille uuden elämän, ja emännän hengen oli pelastanut Häpi.
Palokunta saapui pian. Tulipalo oli saanut alkunsa keittiön klinkkerilattian alta. Myöhemmin syttymissyyksi paljastui sähkövika. Palohälyttimestä oli patteri loppunut edellisellä viikolla – onneksi Häpi oli hälyttimenä. Tulipalo tuhosi kaksi huonetta ja remonttiin meni koko kesä ja syksy.
”Se miten minä perhettäni suojelen, on voimakas tahto pitää heidät elossa, koska he ovat minun ihmisiäni ja minä olen heidän kissansa – kissa nimeltä Happyday, sanokaa Häpi vaan!”

Lisätiedot ja kuvapyynnöt sihteeri( at )kissaliitto.fi