Manx

manx1

Manx on kotoisin Irlannin, Skotlannin ja Walesin keskellä sijaitsevalta Man-saarelta. Saarella hännättömiä manx-kissoja on esiintynyt satoja vuosia. Täältä rotu on saanut myös nimensä. Manx on yksi vanhimmista rekisteröidyistä kissaroduista sekä maailmalla että Suomessa. Rodun ensimmäiset rekisteröinnit ovat 1900-luvun alusta. Meillä Suomessa manx-kissat pohjautuvat osin myös kotimaisiin ns. maatiaiskissoihin, joiden keskuudessa hännättömyyden aiheuttava geenimutaatio on päässyt leviämään.

Manx-kissan tunnusomaisin piirre on hännättömyys. Manxeja syntyy hännättöminä, töpöhäntäisinä tai pitkähäntäisinä. Hännättömyyden aiheuttaja on luonnon geenimutaatio. Jokainen rotunsa edustaja kantaa myös pitkähäntätekijää, ja näin ollen pentueeseen voi syntyä pitkähäntäisiäkin pentuja. Näyttelyihin hyväksytään hännättömät rumpy ja rumpy riser (MAN 51/52) sekä töpöhäntäinen stumpy (MAN 53). Pitkähäntäisillä manxeilla ei ole sertioikeuksia näyttelyissä, mutta nekin periyttävät hännättömyyttä ja siksi niitä käytetään jalostuksessa.

Manx-kissan yleisilme on pyöreä. Selkä on lyhyehkö. Rakenteeltaan ne ovat vankkoja ja lihaksikkaita. Takamus on pyöreä, takajalat ovat etujalkoja hiukan korkeammat. Pää on pyöreä ja korvat melko korkealle sijoittuneet. Turkki saa olla minkä värinen tai kuvioinen tahansa, ja laadultaan se on lyhyt ja kaksinkertainen.
Manx kantaa toisinaan perimässään pitkäkarvageeniä, ja jos pentueen kumpikin vanhempi on pitkäkarvageenin kantaja, saattaa pentueeseen syntyä sekä pitkäkarvaisia (cymric) että lyhytkarvaisia (manx) pentuja.

Luonteeltaan manxit ovat seurallisia, osallistuvia ja sopeutuvaisia. Ne ovat helppoja kissoja, jotka omaavat rennon elämänasenteen. Sanotaan, että kun otat yhden manxin, rakastut rotuun, etkä muuta kissaa enää haluakaan.

manx5manx2

Suomen Manxrengas ry ©2016