Selkirk rex

Selkirk rex on uusi kissarotu, joka on alkunsa saanut Yhdysvalloissa 1980-luvun loppupuolella. Rotu on tunnettu kiharasta turkistaan, joka voi olla niin lyhyt- kuin pitkäkarvainenkin. Pentueisiin voi syntyä myös suorakarvaisia kissoja, joita kutsutaan varianteiksi. Myös viikset ovat kissoilla kiharat. Kissat voivat olla kaiken värisiä, myös naamiot ja kuviot ovat sallittuja.
Rotu on syntynyt luonnollisen mutaation tuloksena ja sen kehitykseen on käytetty mm. persialaista ja brittiläistä lyhytkarvaa.

Selkirk rexit voivat karvanlaadultaan olla joko homotsygoottisia (kantavat kahta geeniä, jälkeläiset aina kiharakarvaisia) tai heterotsygoottisia (kantavat yhtä geeniä). Heterotsygoottiset ovat rotutyypiltään hyväksyttävämpi, niillä on usein pienemmät korvat, pyöristyneempi pää ja komea kihara turkki. Homotsygootit usein tiputtavat täysin turkkinsa tietyssä iässä pentuna (ja voivat tiputtaa sen myös aikuisena) ja rotutyypiltään ne eivät ole yhtä elegantteja. Kahden heterotsygootin selkirk rexin pentueeseen voi syntyä myös suorakarvaisia pentuja.

Selkirk rex -kissoilla on pyöreän mallinen pää sekä korvat, jotka ovat leveämmät alhaalta ja kapenevat ylöspäin. Silmät ovat isot, pyöreät ja edestä katsottuna horisontaaliset. Kissoilla on pehmeä ja paksu, plyysi-kangasta muistuttava turkki, joka on tiheä ja kihara. Kiharat ovat loivia, eriasteisia ja ne näkyvät parhaiten kaulan, hännän tai vatsan alueella. Turkki kehittyy hitaasti ja täysin kehittynyt noin 2-vuotiaalla kissalla. Kissa on rakenteeltaan suhteellisen kookas ja vankkarakenteinen. Luonteeltaan selkirk rex on rauhallinen, mutta silti erittäin leikkisä. Selkirkit ovat varsin sosiaalisia ja viihtyvät erinomaisesti ihmisten parissa ja tulevat hyvin toimeen niin muiden kissojen kuin koirienkin kanssa.

FIFessä rotu on saanut alustavan hyväksynnän 1.1.2015

Rex-kissa ystävät ry