Exotic

Sabrimin La Vie Est Belle JW (2)
kuva Arto Puurunen
Exotic on suosittu persialaiskissan lyhytturkkinen muunnos. Exoticissa on samaa vetovoimaa kuin muhkeassa Persialaisessa — nyt vain helppohoitoisemmassa muodossa. Rotu on saatu aikaan risteyttämällä persialaisen kanssa amerikkalaisia lyhytkarvakissoja 1950-luvulta alkaen. Ensimmäiset exoticit tulivat Suomeen 1989 USA:sta, ja rodusta on tullut nopeasti suosittu.

Exoticin tyyppistandardi ja hyväksytyt yli 300 värimuunnosta ovat samat kuin persialaisellakin. Ainoana erona on turkki, joka exoticilla on tiheä, pehmeä ja ylöspäin koheneva. Turkki on tavallisen kissan turkkia pidempi, mutta erittäin helppohoitoinen. Exotic on lyhyentanakka, suuri ja vankka kissa. Jalat ovat matalat ja voimakkaat, tassut paksut, rintakehä leveä sekä hartiat massiiviset. Häntä on paksu ja lyhyt. Exoticin kasvot ovat suloiset ja avoimet ilmeeltään, pää on leveä ja pyöreä, otsa kaareva, nenä lyhyt, leuka vahva ja posket täyteläiset. Silmät ovat suuret, avoimet, pyöreät ja sijaitsevat kaukana toisistaan. Korvat ovat pienet, pyöreäkärkiset ja sijaitsevat alhaalla päälaella. Turkinväri määrää hyväksytyn silmien värin. Suurimalla osalla värimuunnoksista on oranssit tai tumman kuparin väriset silmät, joillakin väreillä ne ovat siniset tai vihreät. Kasvatuksessa exoticia voi yhdistää persialaiskissaan, jolloin samassa pentueessa voi olla sekä lyhyt- että pitkäkarvaisia pentuja.

Luonteeltaan Exotic on ystävällinen, eloisa, vilkas, seurallinen ja utelias kissa – silti rauhallinen, lyhytkarvaroduista kaikkein rauhallisin ja hiljaisin kissarotu. Kaunis Exotickissa on koko perheen hellitty lemmikki ja se rakastaa seurustelua, jonka se hoitaa omalta osaltaan hellästi ja herkästi. Exotic ystävystyy helposti muiden kotieläinten kanssa ja soveltuu yleensä yllättäviin tilanteisiin loistavasti.

Colourpointyhdistys ry