Rotukissojen määrä vuonna 2022 pysyi lähes samana kuin vuotta aiemmin. Suomen Kissaliittoon rekisteröitiin 4124 rotukissaa vuonna 2022, mikä on parikymmentä kissaa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Näyttävät ja tuuheaturkkiset rodut olivat suosituimpia.

Rotukissojen kysyntä on ollut vilkasta koronavuosien aikana. Lisääntynyt kysyntä ei kuitenkaan ole näkynyt Suomen Kissaliiton tilastoissa, sillä rotukissojen tarjonta on pysynyt vakaana myös poikkeuksellisina aikoina. Vuonna 2022 rotukissojen määrä (4124) laski muutamalla kymmenellä edellisestä vuodesta (4166). Vuosittaiset rekisteröintiluvut sisältävät sekä syntyneet pennut että tuontikissat.

Viiden suurimman rodun järjestys pysyi muuttumattomana edelliseen vuoteen verrattuna. Kärkipaikan piti edelleen ragdoll (632) ylivoimaisesti suosituimpana rotukissana, sitä seurasivat maine coon (489), pyhä birma (330), siperiankissa (205) ja cornish rex (199).

Suosituimpia rotukissoja ovat näyttävät ja tuuheaturkkiset puolipitkäkarvaiset kissat. Ne veivät neljä ensimmäistä sijaa. Jo kauan kärjessä ollut ragdoll ja kolmannella sijalla oleva pyhä birma tunnetaan sinisistä silmistään. Rotukissoista suurin, maine coon, ja muhkeaturkkinen siperiankissa kuuluvat molemmat näyttäviin metsäkissarotuihin. Viiden kärjen ainoa lyhytkarvainen kissa on kiharaturkkinen ja elegantti cornish rex.

Kymmenen suosituimman rodun joukkoon nousivat vilkas siamilainen ja eloisa kiharakarvainen devon rex.

Suosituimmat kissarodut vuonna 2022 (suluissa määrät vuonna 2021)

1. Ragdoll 632 (636)
  2. Maine coon 489 (527)
  3. Pyhä birma 330 (312)
  4. Siperiankissa 205 (235)
  5. Cornish rex  199 (220)
  6. Norjalainen metsäkissa 193 (173)
  7. Brittiläinen lyhytkarva 188 (213)
  8. Venäjänsininen 188 (182)
  9. Siamilainen 155 (103)
  10. Devon rex  146 (135)

Rotukissojen vuosittainen kokonaismäärä on pysynyt tasaisena noin 4000 kissassa usean vuoden ajan. Eri

rotujen tarjonta vaihtelee kuitenkin vuosittain. Rotukohtaiseen pentutarjontaan vaikuttaa merkittävästi aktiivisten kasvattajien lukumäärä ja heidän toimensa.

Vuonna 2022 rekisteröitiin kissoja 42 rodusta. Näistä 14 rodussa oli enemmän kuin 100 yksilöä ja 12 rodussa rekisteröintejä oli alle 20.

Vuoden 2023 teema on vastuullinen kasvattaminen

Vastuullisuus on yksi Suomen Kissaliiton arvoista ja sen merkitystä rotukissojen kasvatuksessa halutaan korostaa vuoden 2023 teemalla.

– Olemme jo nyt hyvällä polulla, mistä yhtenä esimerkkinä voimme pitää sitä, ettei pentutarjonta ryöpsähtänyt korkeisiin lukuihin koronavuosien kysyntäpiikin aikana. Vuoden teema näkyy muun muassa entistä monipuolisempana koulutustarjontana kasvattajille sekä kasvatuksen tueksi tehtävissä tietopaketeissa kissojen terveysasioista, Suomen Kissaliiton puheenjohtaja Riikka Turpeinen kertoo.

Hän toteaa lisäksi, että Kissaliitto on myös kannustanut rotuyhdistyksiä ja tukenut niitä kasvatuksen tavoiteohjelman teossa. Monella rotuyhdistyksellä se onkin jo tehtynä. Kasvatuksen tavoiteohjelman tarkoituksena on antaa kattavasti tietoa rotua harrastaville ja rotuun tutustuville.

Kaikkien rotujen rekisteröintitilastot löytyvät Kissaliiton kotisivulta:

Kuvamateriaali:

Top 3 rotujen kuvat (ragdoll, maine coon ja pyhä birma)

Kuvaaja: Ludmila Pankova, Tessa.lv – oikeus kuvien käyttöön vain Kissaliiton tiedotteeseen perustuvan artikkelin yhteydessä.

Lisätiedot:

Riikka Turpeinen, puheenjohtaja