Suomen Kissaliiton vuoden 2021 rekisteröintitilastot kertovat, että rotukissojen rekisteröintimäärä on noussut noin 5% edellisvuodesta, ja uusien kasvattajanimien määrä jopa 75% edelliseen vuoteen verrattuna. Kiinnostus kissaharrastukseen on siis poikkeusolojen aikanakin suurta, vaikka näyttelyiden ja tapahtumien järjestäminen on ollut vähäisempää.

Suomen Kissaliiton kautta rekisteröitäviin pentueisiin vaaditaan aina rekisteröity kasvattajanimi. Kasvattajanimen anominen on mahdollista vasta Kissaliiton järjestämän kasvattajakurssin suorittamisen jälkeen, koska Kissaliitto näkee jokaiselle kissankasvattajalle tärkeäksi saada perustiedot sekä kissankasvatuksesta että siihen liittyvistä terveysasioista, säännöistä ja lainsäädännöstä. Kasvattajanimiä on viimeisen 10 vuoden aikana myönnetty kaikkiaan 845. Vuonna 2020 rekisteröitiin 52 uutta kasvattajanimeä, ja vuonna 2021 jopa 92.

Kissojen rekisteröintimäärät eivät ole nousseet viime vuosien aikana yhtä hurjaa vauhtia. Yhteensä rotukissoja rekisteröitiin viime vuonna 4166, mikä on 201 kissaa enemmän kuin vuonna 2020, jolloin rekisteröintimäärä oli 3965.

Ragdoll on edelleen Suomen suosituin kissarotu. Rotu on puolipitkäkarvainen, sinisilmäinen naamiokissa, ja sitä rekisteröitiin vuoden 2021 aikana 636 pentua. Ragdoll on pitänyt hallussaan Kissaliiton rekisteröintitilaston ykkössijaa vuodesta 2003 alkaen – vuotta 2019 lukuun ottamatta, jolloin toinen pitkäkarvainen rotu, maine coon, nousi suositummaksi.

Viime vuoden TOP10 rekisteröintitilastossa neva masquerade ja abessinialainen kipusivat mukaan kärkijoukkoon, ja pudottivat samalla itämaisen lyhytkarvan ja devon rexin sijoille 11 ja 12.

Ulkomailta tuotuja kissoja rekisteröitiin Kissaliiton rekisteriin viime vuonna 224 kpl.

Kaikkien rotujen rekisteröintitilastot löytyvät Kissaliiton kotisivulta: https://www.kissaliitto.fi/kasvatus/rekisterointi/tilastot .

Suomen Kissaliiton top10-rekisteröintitilastot ja kasvattajanimien rekisteröintien kehitys lukuina:

Rekisteröidyt rotukissat TOP 10 vuonna 2021:

Rotu 2021 2020 2019 2018
Ragdoll 636 579 579 653
Maine coon 527 423 595 485
Pyhä birma 312 280 275 233
Siperiankissa 235 255 231 264
Cornish rex 220 186 231 193
Brittiläinen lyhytkarva 213 224 211 195
Venäjänsininen 182 180 182 160
Norjalainen metsäkissa 173 179 150 190
Neva Masquerade 165 80 82 84
Abessinialainen 146 108 108 70

KUVAMATERIAALI:

Top 3 rotujen kuvat (ragdoll, maine coon & pyhä birma)

Kuvaaja: Tessa.lv – oikeus kuvien käyttöön vain Kissaliiton tiedotteeseen perustuvan artikkelin yhteydessä.

LISÄTIEDOT ja HAASTATTELUPYYNNÖT:

Kissaliiton puheenjohtaja Riikka Turpeinen — puheenjohtaja@kissaliitto.fi, puh: 050 336 2110

Kissaliiton varapuheenjohtaja / tiedottaja Pia Nyman — pia.nyman@kissaliitto.fi, puh: 050 5432 987