Kasvatus- ja rekisteröintisääntö 6.14 Sydänultraustodistus

Maine Coonille tulee pakolliseksi 1.1.2020 alkaen sydänultraus ennen ensimmäistä astutusta.

Siitokseen käytettävistä Maine Cooneista täytyy toimittaa eläinlääkärin tekemä, yksilöity sydänultraustodistus rotukirjaajalle. Ultraus on tehtävä tunnistusmerkitylle kissalle ennen astutusta. Tuloksen on oltava normaali kaikkien sydänsairauksien osalta.

Sydänultraustulokset ovat voimassa seuraavasti: Alle 1-vuotiaana tehty sydänultraustutkimus on voimassa 12 kk tutkimushetkestä. 1-5 vuotiaalle tehty sydänultraustutkimus on voimassa 24 kk tutkimushetkestä. Yli 5-vuotiaalle tehty sydänultraustutkimus on voimassa kissan eliniän. Eläinlääkärin on tehtävä sydänultratutkimus laitteella, jonka teho on vähintään 7,5 MHz.

Maine Coon -pentueen rekisteröimiseksi täytyy pentueen vanhemmista toimittaa rotukirjaajalle virallinen, eläinlääkärin ottama DNA-testitulos HCM (hypertrofinen kardiomyopatia) MyBPC3-geenin A31P-virheen varalta sekä eläinlääkärintodistus näytteenotosta. Testi on otettava tunnistusmerkitystä kissasta ennen astutusta.

Mikäli kissa polveutuu MyBPC3-DNA testatuista negatiivisista (N/N) vanhemmista, ei testitulosta tarvitse toimittaa. MyBPC3-kantajan (N/HCM) saa astuttaa vain normaalin testituloksen (N/N) saaneen kissan kanssa. Siitokseen ei saa käyttää positiivisen testituloksen Kasvatus- ja rekisteröintisäännöt © Suomen Kissaliitto ry 2019 20/44 (HCM/HCM) saanutta kissaa.