Puolipitkäkarvaiset kissat suosituimpia vuonna 2017 – ragdoll edelleen kärjessä

Suomen Kissaliiton Omakissa-rekisteriin rekisteröitiin 4128 rotukissaa vuonna 2017. Rekisteröintimäärä pysyi ennallaan edellisvuoteen verrattuna. Vaikkakin ragdollien rekisteröintimäärät ovat olleet laskussa jo usean vuoden ajan, säilytti se ykköspaikkansa edelleen – nyt jo 15. kerran. Ragdoll-kissoja rekisteröitiin 696 kappaletta.

Vuoden 2017 toiseksi suosituin rotukissa maine coon 542 rekisteröinnillä säilytti myös edellisen vuoden sijoituksensa. Kolmanneksi kipusi siperiankissa 283 rekisteröinnillä. Neljänneksi sijoittui pyhä birma, joita rekisteröitiin 242 kissaa. Kärkipaikkaa lyhytkarvaisissa roduissa pitää brittiläinen lyhytkarva. Rotu löytyy 5. sijalta edellisen vuoden tapaan 239 rekisteröinnillä. Ison harppauksen teki venäjänsininen, joka palasi kymmenen suosituimman rodun listalle ja sijoittui kahdeksanneksi 168 rekisteröinnillä.

Kansalliskissamme eurooppalainen on listalla sijalla 15, 93 rekisteröidyllä kissalla.

Rekisteröidyimmät kissarodut vuonna 2017 (suluissa vuoden 2016 määrät ja sijoitus)

1.       Ragdoll 696 (750, 1.)
2.       Maine coon 542 (469, 2.)
3.       Siperiankissa 283 (215, 7.)
4.       Pyhä birma 242 (301, 3.)
5.       Brittiläinen lyhytkarva 239 (229, 5.)
6.       Norjalainen metsäkissa 188 (220, 6.)
7.       Cornish rex 183 (249, 4.)
8.       Venäjänsininen 168 (113, 11.)
9.       Devon rex 143 (119, 10.)
10.   Burma 140 (165, 8.)

Kuvassa : brittiläisiä lyhytkarva pentuja.