Kannanotto 22.2.2017

Tuusulan käräjäoikeus on tänään 22.2.2017 antanut Kissaliiton entiselle kasvattajalle eläinsuojelurikoksesta tuomioksi kahden vuoden eläintenpitokiellon sekä päiväsakkoja. Tapaus nousi esille Ilta-Sanomien artikkelin ”Palkitulle kissankasvattajalle vaaditaan eläintenpitokieltoa – jätti eläimet todistajia järkyttäneisiin oloihin” levitessä sosiaalisessa mediassa. Artikkeli sai rotukissaharrastajien keskuudessa aikaan paljon keskustelua ja kysymyksiä.

Suomen Kissaliitto ei hyväksy eläimiin kohdistuvaa kaltoinkohtelua, heitteillejättöä tai muuta eläimeen kohdistuvaa haittaa.

Kissaliitto sai tiedon tapahtuneesta viime keväänä. Kyseinen kasvattaja asetettiin toimintakieltoon välittömästi. Henkilö purki sanktion saatuaan kasvattaja- ym. sopimuksensa Kissaliiton ja sen kautta FIFen kanssa, eikä hän myöskään enää ole minkään jäsenyhdistyksen jäsen. Näin ollen Kissaliitto ei voi enää asiaan toimivaltansa puitteissa puuttua, vaan rangaistukset ovat oikeuslaitoksen hallussa.

Suomen Kissaliitto on tehnyt voitavansa toimivaltansa piirissä asian tullessa julki. Suomen Kissaliitolla on nollatoleranssi kaikissa eläimiin kohdistuvissa rikoksissa.

Lisätiedot:
Veikko Saarela