Mikrosirut

Kissaliiton mikrosirurekisteristä

Kissaliiton mikrosirurekisteri

Kissaliiton Omakissa-järjestelmään sisältyy mikrosirurekisteri. Se on maksuton sekä Kissaliiton rekisteriin rekisteröidyille rotukissoille, että myös kaikille kotikissoille.

Kissaliiton alaisen kasvattajan pentujen on luovutushetkellä oltava tunnistusmerkittyjä mikrosirulla. Mikrosirutieto on edellytys sille, että kissan omistajanvaihto voidaan käsitellä rekisteritietoihin.
Lähtökohtaisesti mikrosirutiedon toimittamisesta on vastuussa kissan myyjä.
Kissan omistaja voi toimittaa sirutiedot lisäämällä tiedon Omakissan käyttäjätunnuksilla kissakohtaisesti suoraan muutospyynnöt-välilehden kautta. Muutospyyntö vaatii liitteeksi mikrosirutodistuskopion.

Valtaosa Kissaliiton sirurekisterin tiedoista lisätään suoraan eläinklinikoiden lähettämistä mikrosiruskorteista, joita tilauksesta toimittaa eläinlääkäreille ja Kennelliiton hyväksymille tunnistusmerkitsijöille veloituksetta pitkäaikainen yhteistyökumppanimme Pharmaxim (02-243 7600 – fax 02-243 7660, PL 31, 20781 Kaarina, toimisto@pharmaxim.com).

Eläinklinikat voivat toimittaa tiedon myös sähköisesti ProvetNet -eläinlääkäripalvelun kautta suoraan Omakissaan. Tämä edellyttää kissan omistajan suostumuksen.

Omakissan julkisessa näkymässä (http://kissat.kissaliitto.fi) on nyt mahdollista hakea kissoja myös sirunumerolla. Julkisessa haussa ovat tällä hetkellä mukana kotikissoista vuodesta 2014 lähtien toimitetut sirutiedot.
Vanhempien sirutietojen osalta tarkistuspyynnön voi lähettää osoitteella mikrosirut@kissaliitto.fi . Jos kissaa ei siis julkisen näkymän hausta löydy, kannattaa varmuuden vuoksi olla suoraan vielä yhteydessä Kissaliiton toimistoon, jotta tietoja voidaan etsiä toisesta tietokannasta. Omistajien yhteystiedot eivät koskaan ole julkisia eli ne saa aina vain suoralla yhteydenotolla niissäkin tapauksissa, että sirutieto julkisesta hausta löytyy.

Kissaliiton mikrosirurekisteriin liittyviin puheluihin vastataan toimiston puhelinajan puitteissa arkipäivisin klo 12-14. Muina kellonaikoina ja viikonloppuisin palvelu toimii sähköpostitse osoitteella mikrosirut@kissaliitto.fi.
Sähköposteihin vastataan arkisin, myös loma-aikoina, korkeintaan viikon viiveellä. Tämä kattaa löytökissojen osalta eläinsuojelulaissa määritellyn 15 vuorokauden minimisäilytysajan.

Löytöeläinten mikrosirutietoja voi löytöeläintapauksissa etsiä myös alla mainituista tietokannoista.

siruhaku.fi
Finnish Net Solutions Oy:n ylläpitämä hakupalvelu, jonka tiedot on linkitetty palvelussa mukana olevien eläinklinikoiden asiakastietokannoista. Maksuton hakutoiminto 24/7.

turvasiru.fi
Eläintensuojelutyötä tukeva kaupallinen palvelu, eläinkohtainen tallennuskertamaksu 20 €. Maksuton hakutoiminto 24/7.

Sivua päivitetty 12.10.2016/PK