Vuoden Kissat

Vuoden Kissat 2016 palkitaan Kes-Kisin näyttelyssä Jyväskylässä 25.3.2017.

Kilpailuun voivat osallistua kissat, joiden omistaja/omistajat ovat Kissaliiton jäsenyhdistyksen jäseniä ja joiden kotipaikka on Suomessa kilpailutulosten saavuttamishetkellä. Kissoilla on oltava osallistumisoikeus kilpailutulokset saavuttaessaan ja kissan rekisteröinnin (poikkeuksena kotikissat) on oltava valmis Kissaliitossa kyseessä olevan vuoden loppuun mennessä. Mukaan laskettavien näyttelytulosten on oltava Kissaliiton alaisista näyttelyistä. Tuontikissa täyttää osallistumisoikeuden ehdot, kun Kissaliitolle on toimitettu tuontikissan rekisteröintihakemus asianmukaisine liitteineen (maksukuitti rekisteröintimaksusta, alkuperäinen rekisterikirja/sukutaulu ja tarvittaessa transfer/omistajuustodistus. Rekisterinumeron kissa kuitenkin saa vasta, kun rekisteröintihakemus on sääntömääräisesti käsitelty.

Kategorioista 1, 2, 3 ja 4 valitaan erikseen vuoden aikuinen uros, aikuinen naaras, vuoden kastraattiuros, vuoden kastraattinaaras, vuoden nuori, vuoden veteraani, vuoden siitosuros, vuoden siitosnaaras ja vuoden kasvattaja.
Lisäksi valitaan vuoden kotikissa ja vuoden kotikissaveteraani.

Kissan omistaja voi halutessaan kieltää kissansa ottamisen mukaan kilpailuun ilmoittamalla siitä kirjallisesti liiton toimistoon viimeistään seuraavan vuoden tammikuun 15. päivään mennessä. Ilmoituksen voi tehdä jo kilpailuvuoden kuluessa, vaikka heti vuoden alettua, jos omistaja näin haluaa.

Tulokset lasketaan pistelaskijoille toimitettujen tarkistettujen kotimaisten näyttelytulosten perusteella ja niistä ylläpidetään ajantasaista kategoria- ja kilpailuluokkakohtaista ”rankingia” internetissä.
Kissaliitto jakaa ruusukkeet vuoden kissoille ja kasvattajille. Vuoden Kissa-kisan voittajille jaetaan vuosittain vuodesta 2011 alkaen FIFen näyttelysääntöjen kohdan 4.17 mukaan National Winner (NW)-tittelit seuraavasti: yhdelle aikuiselle, yhdelle kastraatille ja yhdelle nuorelle kategoriassa 1, 2, 3 ja 4 sekä yhdelle kotikissalle. Aikuisissa ja kastraateissa uroksesta ja naaraasta korkeamman pistemäärän saavuttanut saa NW-tittelin.

Vuoden Kissa -kisan voittajat kuvina

Kuvia vuoden kissa 2012 palkintojenjaosta