Siamilainen

Siamilainen on ikivanha itämainen kissarotu. Rodun jälkiä on pystytty seuraamaan 1600-luvun Siamiin (nyk. Thaimaa) asti, missä tätä erikoisennäköistä naamiokissaa pidettiin suuressa arvossa. 1800-luvun loppupuolella siamilaiset löysivät tiensä Englantiin ja levisivät pian sieltä ympäri maailmaa. Tällä hetkellä Suomessakin on elinvoimainen siamilaiskanta, jonka perustan muodostavat Ruotsista, Englannista, USA:sta ja Australiasta tuotetut kissat.

Siamilainen on naamiokissa, mikä tarkoittaa sitä, että kissat kasvot, korvat, jalat ja häntä ovat tummempaa värisävyä kuin vartalo. Neljän alkuperäisen naamiovärin (ruskea, sininen, suklaa ja lila) lisäksi on kehitelty useita muita värivaihtoehtoja kuten tabbynaamiot, kilpikonnanaamiot sekä kilpikonnatabbynaamiot. Olipa naamioväri mikä tahansa, siamilaisen silmät ovat aina hätkähdyttävän safiirinsiniset.

Siamilaiskissa on äärimmäisen hoikka ja elegantti, pitkävartaloinen ja korkeajalkainen. Sillä on pitkä kapea kiilamainen pää, suuret lepakkomaiset korvat, vinot itämaiset silmät ja piiskamainen häntä. Turkki on lyhyt, ohut ja silkinpehmeä.

Luonteeltaan siamilainen on vilkas ja leikkisä. Se haluaa olla mukana kaikissa kodin puuhissa ja mieluiten keskipisteenä. Siamilaiskissa kiintyy ihmiseensä ja osoittaa avoimesti hellät tunteensa. Se on todellinen sylikissa, joka viettää yönsä mieluiten omistajansa kainalossa peiton alla.

Siam-Orient Kissayhdistys
Oricat ry