Sfinx

Sfinx on mutaationa syntynyt karvaton kissarotu, joka sai alkunsa Kanadassa 1960 luvulla.

Sfinx on keskikokoinen, lihaksikas kissa. Pää on kiilamainen, hieman leveyttään pidempi. Nenävarressa pitäisi olla pieni tai keskikokoinen painauma. Korvat ovat suuret, pystyt, avoimet ja tyvestään leveät.

Silmät ovat sitruunan muotoiset, suuret ja hieman vinossa korvan ulkoreunaan nähden. Sfinxillä on pitkät, hoikat, selvästi erottuvat varpaat. Polkuanturat ovat paksummat kuin muilla roduilla. Vaikuttaa siltä kuin kissa kävelisi “ilmatyynyillä”. Häntä on ohut ja piiskamainen. Karvatupsu hännän päässä sallitaan. Sfinx näyttää täysin karvattomalta, mutta iho on hennon untuvan peittämä ja säämiskämäisen pehmeä. Näkyvät ihopoimut ovat toivottavia etenkin päässä. Kaikki värit ja kuviot ovat sallittuja.

Sfinxin luonnetta kuvataan kissan, koiran, apinan ja lapsen risteytykseksi ja se pitää täysin paikkansa! Sfinx on hyvin seurallinen, utelias ja vilkas kissa ja osallistuu mielellään kotiaskareisiin, mieluiten olkapäälläsi kieppuen. Sfinxit tulevat hyvin toimeen muiden eläinten kanssa, jos vain toinen osapuoli on suvaitsevainen.

Vaikka sfinx on karvaton, se tarvitsee ihonhoitoa. Kissa pestään säännöllisesti, koska sen iholta erittyvä rasva ei imeydy turkkiin. Pesu onnistuu nopeasti ja helposti, kun pennut totutetaan pienestä pitäen veteen. Karvatonkaan kissa ei välttämättä sovellu allergikolle. Allergiaa aiheuttavat kissan hilse ja sylki. Koska sfinxiä kuitenkin pestään säännöllisesti, eikä karvanlähtöä ole, saattaa allerginen henkilö pärjätä sfinxin kanssa tavallista kissaa paremmin.

Suomen rex-kissayhdistys
Sfinxit ry