Itämainen pitkäkarva

olh_1

Lumoavasta, silkkiturkkisesta itämaisesta pitkäkarvasta käytettiin aiemmin Suomessa nimitystä javaneesi. Rotu tunnetaan myös muilla nimillä; mandarine (Hollanti) ja angora (Englanti).
Suomeen ensimmäiset itämaiset pitkäkarvat tulivat syksyllä 1990.

Tyypiltään itämainen pitkäkarvakin on siro, pitkänmallinen kissa. Itse asiassa itämaisen pitkäkarvan rotumääritys vastaa balineesin rotumääritystä kaikilta muilta osin paitsi värien kohdalla.
Balineesin sinisten silmien sijaan itämaisella pitkäkarvalla silmien väri on syvän vihreä kauneimmillaan. Silmien värin kehitys voi kestää vuosiakin.
Itämaisen pitkäkarvan silmien tulee olla balineesin silmien tavoin mantelin muotoiset ja hieman vinosti sijoittuneet, jolloin ne antavat kissalle sen itämaisen ilmeen.
Itämaiselle pitkäkarvalle on hyväksytty pitkälle yli sata eri väriä, viimeisten joukossa täysvalkoinen. Myös tähän rotuun on hyväksytty ns. odd eyed- eli eripariväriset (sininen ja vihreä) silmät omaavat kissat.

Yksiväristen ohella yleisimpiä ovat täplikkäät itämaiset pitkäkarvat. Sallittuja ovat myös tabby-, tiikeri-, hopea-, savu-, valkolaikku- ja kilpikonnaväritteiset. Myös itämainen pitkäkarva on luonteeltaan vilkas ja seurallinen.
Se rakastaa huomiota ja kaipaa virikkeitä. Itämaiset pitkäkarvat ovat itämaisten kissojen tapaan varsin usein myös puheliaita ja niiden ääni voi joskus olla yllättävänkin kova, naarailla varsinkin kiiman aikoina.

Turkki harvoin kaipaa muuta erityistä hoitoa kuin harjausta silloin tällöin. Toisinaan varsinkin leikkaamattomilla kolleilla hännän juuri saattaa rasvoittua, puhutaan ns. ”rasvahännästä”.
Siinä tapauksessa hännän voi pestä esimerkiksi astianpesuaineella, joka irrottaa rasvaa. Huolellinen huuhtelu on tärkeää. Useimmiten kissat rakastavat harjaamista tai kampaamista ja nauttivat samalla saamastaan huomiosta.

Itämaiset haluavat usein osallistua kodin askareisiin perheenjäsenenä. Seurallisina eläiminä monet itämaiset kissat kaipaavat kumppaneita ja hakeutuvat mielellään laumansa muiden jäsenten tai omistajien seuraan leikkimään, nukkumaan, syliin ja silitettäväksi. Ne sopivat perheeseen ja omistajalle, joka jaksaa ja haluaa seurustella lemmikkinsä kanssa päivittäin ja jakaa sen kanssa aivan kaiken.

BAJAVA
Oricat ry