Itämainen lyhytkarva

Itämainen lyhytkarva on rotu, joka kehitettiin risteyttämällä siamilainen ja kotikissa. Siamilaisesta sen erottaa vain turkin ja silmien väri. Itämainen lyhytkarva kissa on kokovärinen kissa ja sen silmät ovat smaragdin vihreät. Ensimmäinen itämainen rekisteröitiin Suomessa 1977.

Tyypiltään, turkin laadultaan ja luonteeltaan itämainen lyhytkarva ei poikkea siamilaisesta. Turkki on lyhyt, vartalonmyötäinen ja silkkinen. Tyypiltään se on elegantti, lihaksikas ja siro, kuten siamilaistakin sitä voi luonnehtia kissamaailman vinttikoiraksi.

Pää on kiilamainen, profiili suora ja päälaki kupera. Korvat ovat suuret, avoimet ja alhaalle sijoittuneet, silmät itämaisen vinot ja kirkkaan smaragdin vihreät. Hyväksyttyjä värimuunnoksia on 140, joista kaikkia ei löydy Suomesta. Lyhyesti värit voisi ryhmitellä seuraavasti; yksiväriset, kilpikonnat, savut, kuviolliset, valkolaikut ja kuviolliset hopeat. Uusimpia tulokkaita meillä Suomessa ovat kaneli, mustasavu ja hopeatäplikäs. Kuviollisia itämaisia lyhytkarvoja ovat klassiset tabbyt, täplikkäät, tiikerit ja ticked tabbyt. Luonteeltaan itämainen lyhytkarva on kuin siamilainen seurallinen, vilkas ja ihmisrakas – se osallistuu kaikkiin perheen toimintoihin täysin rinnoin.

Siam-Orient Kissayhdistys
Oricat ry