Don Sfinx

Don sfinx, on kotoisin Venäjältä. 1980 luvun lopulla Elena Kovaleva löysi kadulta Rostov-on-Donista noin 3-4 kk ikäisen normaalin pörröisen kilpikonnavärisen kissan. Kissan ollessa noin 7 kk ikäinen, alkoi ‘karvanlähtö’, ensin päästä ja sitten niskasta. Eläinlääkärit eivät kuitenkaan löytäneet kissasta vikaa, ja sillä oli erinomainen ruokahalu. Muutaman vuoden kuluttua Varvara sai pennun, jonka Elena antoi ystävälleen Irina Nemykinalle. Kissa sai nimekseen Chita. Pennun isä oli sinitabbyvalkoinen kotikissa. Chitasta tuli don sfinxien kantaäiti. Don Sfinxin karvattomuuden aiheuttaa dominoiva geeni, joka luonnollisesti on helpottanut kasvatustyötä huomattavasti.

Selvimmät erot don sfinxin ja toisen karvattoman kissarodun (Kanadan) sfinxin välillä ovat päässä ja vartalossa. Don sfinxillä on vankempi luusto ja lyhyemmät jalat. Myös niska on lyhyempi ja lihaksikkaampi. Vartalo on jykevä ja koko kissa vaikuttaa hyvin kompaktilta. Pää on kiilamainen, korvat ovat kapemmat, korkealle sijoittuneet ja pään linjaa jatkavat. Silmät ovat mantelinmuotoiset ja selkeästi vinossa asennossa. Sivulta katsottuna don sfinxin profiili muodostuu suorasta nenästä, jossa on pieni painauma. Otsa on litteä ja siinä on runsaasti pystysuoria ryppyjä. Vaikuttaa siltä, että don sfinxillä on enemmän ryppyjä.

Karvattomuuden asteita on 4: täysin karvaton, flock, velour ja brush. Standardin mukaan parhaimpana pidetään täysin karvatonta kissaa. Pään alueella ja niskassa on runsaasti ryppyjä. Flock —kissat näyttävät karvattomilta, mutta niillä on hentoa, lyhyttä nukkaa. Kun ihoa koskee, se tuntuu pehmeältä, ei kumimaiselta. Flock-muunnoksella voi olla päässä, jaloissa tai hännässä pidempää karvaa, samettimaista velouria tai karheaa brushia.Velour -kissojen vartaloa peittää laineikas rex-tyyppinen karva, joka häviää asteittain kissan kasvaessa 2kk -2v kuluessa. Kasvoissa, jaloissa ja hännässä saattaa olla jonkin verran karvaa. Turkki on 1-3mm pitkää ja tuntuu pehmeältä ja samettiselta. Brush -kissoilla on koko vartalon peittävä turkki, karva on normaalin pituista ja kiharaa, sekä tuntuu lähes teräsvillamaisen karhealta. Päässä, niskassa ja selässä voi olla paljaita kohtia. Brush-kissat on tarkoitettu ainoastaan kasvatukseen.

Don Sfinxit ovat viisaita ja omistajalleen omistautuvia, lämminluonteisia ja uteliaita kissoja. Varsinkin täysin karvattomien ja joskus velour-pentujen on huomattu kasvavan karvallisia sisaruksiaan hitaammin. Aikuisiässä ne kuitenkin ovat lähes samankokoisia. Kuten muutkin karvattomat kissat, don sfinxit ovat ehdottomasti sisäkissoja. Niiden ihoon voi helposti tulla naarmuja puiden ja pensaiden oksista ja muista terävistä esineistä. Kissojen iho on myös altis auringonpaisteelle ja palaa helposti. Nopeamman aineenvaihduntansa vuoksi ne tarvitsevat runsaasti ruokaa.

Muiden karvattomien lailla don sfinxit viihtyvät lämpimässä ja vedottomassa tilassa ja nukkuvat usein omistajiensa sängyssä peitteiden alla. ”Turkinhoitoon” kuuluu peseminen usein lämpimällä vedellä ja sen jälkeen kuivaus. Korvat tulee pitää puhtaina ja kynnet leikattuina.

Suomen rex-kissayhdistys ry