Devon rex

Devon rexien kantaisä Kirlee syntyi Englannissa, Devonissa maatiaiskissan pentueeseen vuonna 1960. Aluksi kissan kiharan karvan arveltiin olevan saman mutaation aiheuttama kuin cornish rexilläkin, mutta risteytys näiden kanssa tuotti suoraturkkisia pentuja. Devon rexin jalostuksessa on käytetty mm. brittiläistä lyhytkarvaa, burmaa ja persialaista.

Devon rexin turkki voi usein olla hieman karkeahko, sillä lyhyen pohjakarvan lisäksi sillä voi olla myös hieman pitkää päällikarvaa siellä pehmeän turkin seassa. Turkki on kuitenkin lyhyt, tiivit ja laineikas, kuten myös viikset – ne eivät yleensä kasva kovin pitkiksi. Devon rexin pää on lyhyt kiila, jossa täyteläiset posket, korostuneet viiksityynyt ja selvä otsapenger. Korvat ovat hyvin suuret ja tyvestä leveät ja ne ovat sijoittuneet alhaalle. Silmät ovat suuret, soikeat ja sijaitsevat kaukana toisistaan.

Devon rexin vartalo on kiinteä ja lihaksikas ja sillä on leveä rintakehä. Takajalat ovat etujalkoja pidemmät ja etujalkojen asento antaa länkisäärisen vaikutelman, tassut ovat pienet ja soikeat. Häntä on pitkä, ohut, kapeneva ja lyhyen karvan peittämä. Lepakkokorvineen, menninkäisnaamoineen ja kiharine karvoineen nämä kissat ovat hyvin erikoisen näköisiä. Devon rexeillä ovat kaikki värit ja kuviot sallittuja. Tänäpäivänä devonit jaetaan yhdeksään väriryhmään ja väriskaala on hyvin laaja.

Devon rexit ovat hyvin ihmisystävällisiä ja vilkkaita kissoja, eli ne ovat luonteeltaan samankaltaisia cornish rexien kanssa. Mutta vaikka nekin ovat koko ajan menossa johonkin suuntaan, ne eivät ole aivan yhtä atleettisia ja jättävätkin yleensä ovien päällä keikkumisen suosiolla “serkuilleen”. Devon rexit onnistuvat aina löytämään nukkumapaikakseen lämpimimmän paikan, oli se sitten syli, patteri tai nouseva pullataikina. Devon rexit eivät hätkähdytä rotua tuntemattomia ainoastaan ulkonäöllään, vaan niillä on myös hyvin erikoinen hento ja lintumainen ääni. Karvan hoito on yksinkertaista, kotikissalla hoidoksi riittää ahkera silittely ja harjaus silloin tällöin, sekä tietysti korvien puhtaudesta huolehtiminen ja kynsien leikkuu kuten muillakin roduilla. Näyttelyyn valmistautuminen on aina kissan karvanlaadusta kiinni, jotkut pesevät kissan ennen näyttelyä, jotkut taas eivät.

Ensimmäinen devon rex on tullut Suomeen jo 1971 Ruotsista. Sitten saatiinkin odottaa 12 vuotta seuraavaa kissaa, joka tuli sekin Ruotsista. Rodun kasvatus on aloitettu maassamme kuitenkin vasta 1990-luvulla. Tänä päivänä devon rexejä rekisteröidään noin 150 kpl vuosittain ja niitä onkin maassamme jo yli 1700 kpl!

Suomen Devonrengas ry
Suomen Rex-kissayhdistys ry