Cornish rex

Cornish rexit saivat alkunsa Englannissa 1950-luvulla, kun cornwallilaisen maanviljelijän kissalle syntyi pentuja joista yksi oli erikoinen, kiharaturkkinen, tyypiltään itämainen uros. Tämä Kallibunker risteytettiin emonsa kanssa ja huomattiin, että turkki on periytyvä ominaisuus. Cornish rexien jalostukseen käytettiin alkuaikoina lähinnä brittiläistä lyhytkarvaa, joka teki tyypin raskastekoisemmaksi, myöhemmin käytettiin mm. siamilaista, jolla saatiin kissat uudelleen sirommiksi.

Cornish rexit ovat elegantteja, korkeajalkaisia kissoja, joissa silmiinpistävintä on niiden kihara tai laineikas turkki. Turkista puuttuu kokonaan peitinkarvat ja se on hyvin pehmeää ja plyysimäistä. Viiksikarvat ja kulmakarvatkin ovat kiharaiset. Vartalo on keskipitkä, siro, kova ja lihaksikas ja cornish rexit ovatkin paljon painavampia kuin miltä ne näyttävät. Cornish rexin pää on suoraprofiilinen keskipitkä kiila joka kapenee vahvaan leukaan ja korkealla päälaella sijaitsevat suuret, tyvestä leveät korvat. Silmät ovat keskikokoiset ja mantelin muotoiset. Häntä on pitkä, ohut ja suippeneva. Rexeillä on sallittu kaikki värit ja kuviot, näyttelyissä rexit jaetaan yhdeksään väriryhmään. Cornish rexeistä on Suomessa saatavilla useita värejä, yksivärisiä, valkolaikkuja, naamioita ja kuviollisia, tai jotain siltä väliltä.

Luonteeltaan cornarit ovat hyvin sosiaalisia ja vilkkaita. Sohvakoristeeksi nämä kissat eivät sovi ja yleensä ne tarvitsevatkin paljon aktivointia sekä huomiota. Ulkona valjastelu onkin monien cornarien suosikkipuuhaa! Nämä kissat oppivat hyvin myös temppuja, sillä rodulle on ominaista rakkaus ruokaan. Ihmisystävällisyydensä ansiosta cornish rexit ovat erinomaisia sylinlämmittäjiä, ja käpertyvätkin syliin heti kun hetkeksikin istahtaa. Vaatteiden karvoittumista ei kuitenkaan tarvitse pelätä ja karvanhoidoksi riittää yleensä ahkera silittely, tai kumisualla harjailu. Näyttelyyn valmistautuminen riippuu aina kyseisen kissan karvanlaadusta ja väristä, jotkut kissat pestään tai talkitaan ennen näyttelyä, toisille ei tehdä mitään.

Ensimmäiset cornish rexit saapuivat maahamme Tanskasta ja Englannista vuonna 1967 ja rodun kasvatus alkoi heti seuraavana vuonna. Cornish rexejä kasvatetaan Suomessa aktiivisesti, pentuja on yleensä aina saatavilla. Cornish reximme ovat yleisesti ottaen terveitä, korkeatasoisia ja menestyvät hyvin näyttelyissä. Näitä hörökorvia onkin maassamme jo noin 3500. Vuosittain rekisteröidään uusia cornish rexejä n. 200.

Suomen Rex-kissayhdistys ry
Rex-kissa ystävät ry