Balineesi

bal_1

Viime vuosisadan alussa syntyi Yhdysvalloissa joihinkin siamilaispentueisiin normaalia pitempikarvaisia pentuja. Myöhemmin niistä kehitettiin oma rotu, balineesi. FIFe:ssä balineesi uutena rotuna on hyväksytty vuonna 1983.
Suomeen ensimmäiset balineesit saapuivat Ruotsista vuonna 1987.

Balineesin ulkonäkö vastaakin siamilaista kaikessa muussa paitsi turkin mitassa. Tyypiltään se on kevytrakenteinen ja sulavalinjainen. Jalat ovat sirot ja korkeat, vartalo pitkä ja putkimainen. Myös hännän tulee olla pitkä.
Pää on kiilamainen ja profiilin tulisi olla mahdollisimman suora. Korvat ovat suuret ja avoimet sekä tänä päivänä sijoittuneet melko alhaalle. Balineesin silmät ovat puolestaan mantelinmuotoiset ja kirkkaan siniset.
Turkissa on siamilaisen tapaan naamioväritys. Kasvot, korvat, käpälät ja häntä ovat tummat, kun taas vartalo on sävyltään samanlainen mutta hyvin vaalea.

Värejä on useita ja yleisimpiä niistä ovat ruskea-, sini-, suklaa-, lila-, puna- ja creme-, uusimpana beige- ja kanelinaamio. Naamioissa voi olla myös tabby-, kilpikonna- tai tabbykilpikonna-kuviointi tai väritys voi olla myös kokonaan valkoinen. Turkki on puolipitkä, silkkinen ja hyvin vartalonmyötäinen. Pisintä karva on kaulurissa, hännässä ja “pöksyissä”. Balineesin turkki vaikuttaakin lyhyemmältä kuin muilla puolipitkä-karvaisilla kissoilla, pitempi se on tavallisesti kaulurissa ja pöksyissä päätyen pitkään kauniiseen puuhkahäntään. Se on myös hyvin helppohoitoinen. Vaikka kissa itse peseekin turkkiaan karhealla kielellään säännöllisesti, voi olla tarpeen omistajan pestä turkki silloin tällöin kissoille valmistetuilla erikoispesuaineilla raikkaan tuoksuiseksi. Turkki kannattaa harjata tai föönata kuivaksi pesun jälkeen, jolloin se laskeutuu kauniisti.

FIFe hyväksyi Seychellien pitkäkarvat uutena rotuna vuonna 2006 , mutta kymmenen vuotta myöhemmin eli vuoden 2016 alusta lukien em. rotunimitys lakkautettiin ja nyt ne ovatkin valkolaikkubalineeseja.
Valkoisen määrä merkitään rodun ja värin jälkeen 01 (van), 02 (harlekiini) tai 03 (bicolour).

Kauneinta balineesissa on kuitenkin sen luonne. Se on toisaalta vilkas ja leikkisä, mutta myös rauhallinen, tasapainoinen ja sylissä viihtyvä, useimmiten.  Se on kiltti ja helposti käsiteltävä seurallinen lemmikki.

bal_2

BAJAVA