Kissaliiton hallituksen tiedote koskien tärkeää asiaa: Hyvinvointi ja tehtailu

Vastuu on meillä kaikilla

Mikäli epäilet eläimeen liittyvää kaltoinkohtelua, huonoja asuintiloja, puutteellista huolenpitoa, tee ilmoitus ensin eläinsuojeluun  ja sitten Kissaliitolle. Jos hälytyskellot soivat, on parempi toimia heti eikä jäädä odottamaan. Tehdyistä ilmoituksista ei peritä maksua.

Kissaliitto voi puuttua vain kanssaan sopimuksen tehneiden kasvattajien toimintaan, mutta riita-asiat ja eläinsuojelulliset epäilyt käsittelee aina viranomainen. Jos olet Kissaliiton jäsenjärjestön jäsen, ilmoitus liitolle toimitetaan oman yhdistyksen kautta. Jos et ole jäsen, voit toimittaa ilmoituksen suoraa Rotutoimikunnan sihteerille.

Vastuullinen kasvattaminen ja lemmikinpito

Jokaista kissanomistajaa ohjaa voimassa oleva eläinsuojelulainsäädäntö. Jokaisesta kissasta tulee huolehtia niin, että sillä on mahdollisuus turvalliseen ja terveeseen elämään. Kissa tarvitsee ruokaa, juomaa, puhtaan hiekka-astian, seuraa, hellyyttä ja lajityypillisiä virikkeitä. Kissaliiton kasvattajien toimintaa ohjaavat lisäksi myös liiton sopimukset, säännöt ja ohjeet. Kissojen vastuullinen kasvattaminen ei ole pentujen tuottamista, vaan tarkoin harkittua ja suunnitelmallista jalostustyötä, kissojen terveyttä ja hyvinvointia vaarantamatta. Pennut ansaitsevat syntyä ja kasvaa siistissä ja turvallisessa ympäristössä, erinomaisesti hoidettuina ja sosiaalistettuina. Myös siitoskissat tarvitsevat parhaat mahdolliset asuinolot, hoivan ja huolenpidon.

Älä tue pentutehtailua

Rotukissaharrastuksen suosio on tuonut mukanaan ikävän lieveilmiön, pentutehtailun. Monenlaiset myyntiforumit ovat tulvillaan ”mix” ja ”rekisteröimätön rotukissa” –ilmoituksia. Tehtailussa tärkeintä on saada mahdollisimman hyvä tuotto pennuista, joten yhteen laitetaan mitä tahansa, pennut hoidetaan huonosti ja yleensä myös luovutetaan aivan liian aikaisin. Pentutehtailu on vaarallista leikkiä kissojen terveydellä ja tuloksena voi olla mitä surullisimpia kissakohtaloita. Vaikka pentu näyttäisi miltä, sen taustalla olevilla kissoilla olisi rekisteripaperit ja myyjä selittäisi mitä, kissa ei ole rotukissa, jos sillä ei ole rekisterikirjaa. Rekisteröimättömyyteen ei ole olemassa yhtään hyvää syytä. FIFeen ja Suomen Kissaliittoon pennun voi rekisteröidä vain rekisteröity kasvattaja ja jos tätä ei ole kasvattajan toimesta tehty, pentua ei voi enää myöhemmin rekisteriin saada.

Vastuullinen kasvattaminen vaatii resursseja; siitoskissojen hankkiminen, terveystestaaminen, aikuisten ja pentujen laadukas ruokkiminen ja hoito, rokotukset, sirutukset, astutuskulut, siivoustarvikkeet, eläinlääkärikulut jne. kartuttavat kulupuolta niin, että rotukissanpennun hinta on hyvin perusteltu. Yleisestä hintaluokasta selvästi alaspäin poikkeava hinta rekisteröidylläkin kasvattajalla herättää kysymyksiä onko jossain kohtaa oikaistu. Useita satoja maksava mix- tai rekisteröimätön ”rotukissa” taas on kotikissa, eikä näin kovaa hintaa voi mitenkään perustella. Kotikissat ovat arvokkaita kotikissoina, ja sellaisina ne pitää myös pitää. On kotikissojen arvoa alentavaa, että niistä yritetään huijaamalla tehdä jotain mitä ne eivät ole.

Ostamalla halvemman, paperittoman ”rotukissan”, pidät pentutehtaat pyörimässä ja romutat, vastuuntuntoisten kasvattajien pitkäjänteistä työtä. Kannattaa myös muistaa, että pelastamalla yhden poloisen pentutehtailijan tuotoksen teet vain tilaa seuraavalle. Niin kauan, kuin on kysyntää, on tarjontaa eivätkä pentutehtailuun liittyvät surulliset tarinat lopu.

Rotukissalla on aina rekisterikirja.

Ethän tue pentutehtailua!